Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt i världens nordligaste stad

Tide Buss och trafikhuvudmannen Snelandia går nu in i den andra vintern med elbussar i världens nordligaste stad. Foto: Volvo Bussar.

På 70,7 grader nord ligger världens nordligaste stad, norska Hammerfest. Efter den stora stadsbranden 1890 blev staden först i Europa med elektrisk gatubelysning. Hammerfest är också den nordligaste staden i världen elbussar i kollektivtrafiken och står nu inför sin andra elbussvinter.

Erfarenheterna från Hammerfest visar att elbussar och en arktisk vinter går att förena Där har man inte haft de problem som i vintras visade sig i bland annat Oslo eller Gästrikland.

Operatören Tide Buss har idag nio Volvo 7900 elbussar i sin trafik i Hammerfest. Första vintern i arktiskt klimat fungerade bra.

– Vi hade bara ett stopp då bussen körde slut på elkraften. Men det berodde på ett fel i våra egna rutiner, säger Trond Inge Hausmann, driftchef vid Tide Buss som har haft elbussar från Volvo i trafik i Trondheim sedan 2019.

I Trondheim laddas bussarna via pantograf, men för att möta de klimatmässiga utmaningarna i Hammerfest laddas bussarna nattetid i depå och är dessutom utrustade med stora batteripaket. Tide Buss valde också laddstationer som klarar temperaturer på -30 grader.

Dessutom är bussarna utrustade med kraftfulla, dieseldrivna tillsatsvärmare med en kapacitet på upp till 300 kW. Kapaciteten behövs eftersom bussarna annars kyls ut snabbt under dagar med sträng kyla och kraftig blåst eftersom dörrarna öppnas och stängs ofta.

Helt problemfri var inte förra vintern för elbussarna i Hammerfest.

– Det har ibland varit kraftiga snöfall och dålig snöröjning. Då har vi kanske fått ställa in turer, kört fast eller inte kommit uppför någon backe. Då har en del människor skrivit på sociala medier och skyllt på den förfärliga elbussen och sagt att det hade varit mycket bättre med dieselbussar. Men vi fastnade tidigare med dieselbussar här i Hammerfest. Väder och trafikförhållanden kan man inte göra så mycket åt. Så problemen beror inte på elbussarna, säger Trond Inge Hausmann.

– Vi har klarat en extrem vinter och fått det att fungera.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Härnösand var först i Europa med elektrisk gatubelysning redan i december 1885.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)