![](https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2024/11/IRU-brev-1024x307.jpg)
I ett brev till EU vill tre stora europeiska branschorganisationer inom persontrafikområdet att EU sänker körkortsåldern för bussförare. Foto: IRU.
Tre stora internationella organisationer inom persontrafik kräver i ett brev till EU på torsdagen att EU agerar nu för att tackla bussförarbristen och säkra att kollektivtrafiken fungerar. EU:s körkortsdirektiv ska revideras, men frågan har nu fastnat i förhandlingarna mellan EU-kommissionen, rådet och EU-parlamentet.
EU-parlamentet har tidigare ställt sig bakom kravet från en rad branschorganisationer i Europa när det gäller sänkt ålder för bussförare och att den så kallade 50-kilometersregeln avskaffas. Regeln innebär att unga bussförare endast får köra linjetrafik, och bara på linjer som är kortare än 50 kilometer.
Efter EU-valet i våras ändrades både EU-parlamentets och EU-kommissionens sammansättning. Och eftersom frågan om det nya körkortsdirektivet då inte var färdigförhandlad måste den tröskas igenom en ny förhandlingsrunda, en så kallad trilog mellan EU-kommissionen, rådet och EU-parlamentet.
Nu vill tre tunga europeiska organisationer inom persontrafikområdet att EU sätter fart och klubbar det nya körkortsdirektivet. Kravet kommer från den internationella vägtransportunionen IRU, den internationella kollektivtrafikunionen UITP samt EPTO (European Passenger Transport Operators) som organiserar ledande privatägda persontrafikföretag i 28 länder, varav 18 EU-länder med tillsammans mer än 300 000 medarbetare.
I brevet skriver de tre organisationerna att bussförarbristen i Europa har nått en alarmerande nivå och att det nu saknas över 105 000 bussförare i Europa och väntas öka till mer än 275 000 år 2028. Till det kommer att endast tre procent av förarna är under 25 år. Genomsnittsåldern i förarkåren är 50 år.
– Förarbristen hotar europeisk kollektivtrafik och många busslinjer vätas bli nedlagda som en direkt följd av bristen på bussförare, skriver organisationerna.
De vill att EU nu ska genomföra de förändringar som EU-parlamentet tidigare har sagt ja till. Unga yrkesutbildade förare, mellan 19 och 21 år gamla, ska tillåtas att köra inrikestrafik, samtidigt som 50-kilometersregeln avskaffas.
– Det skulle göra det möjligt för unga, yrkesutbildade förare att köra på viktiga linjer så att trafiken fungerar och samtidigt göra branschen mer attraktiv för nya medarbetare, skriver organisationerna i sitt brev till EU.
Hallååååå… Ska EU lösa bussbranschens problem med att väldigt få vill bli bussförare? Man kanske borde sopa framför egen dörr först, innan man ber lagstiftarna att lätta upp regelverket. Varför finns det för få som vill köra buss på frivillig basis? Det krävs ingen raketforskare för att förstå att det för tillfället inte är en speciellt attraktiv bransch, med hårdare och hårdare s.k. policys, snävare körscheman, ännu mer oregelbundna arbetstider, inga tankar om att förare behöver återhämtning osv. Vad jag vet så lägger arbetsgivarna massor av tid och tanke på hur man ska kunna ”runda” skrivelser i kollektivavtalet och tolka dessa till sin egen ekonomiska fördel!
Om man pressar en yrkesgrupp till bristningsgränsen så är det väl klart att det förmodligen inte lockar nya grupper av människor, allra helst inte unga. Och de som vill och tycker om att köra buss, orkar till slut inte mer med fantastiska och ekonomiska lösningar för att köra trafiken på billigast, möjliga sätt.
Nä, ni måste som bransch göra yrket mer attraktivt, så att de som redan nu jobbar, ska orka fortsätta och att ni med en mer human inställning till förarens (och övrig personals) behov kan locka nya till yrket. Det är inte lagstiftarnas problem att lösa, det är branschens eget framkallade bekymmer!
Med vänlig hälsning,
Christer Swanson, yrkeschaufför sedan 1988.
Vill man inte betala för den förlorade fritiden så får man vara utan förare och det hjälper inte att sänka åldern eller ta bort 5 mils gränsen. Andra yrken betalar bättre.
Betala för ramtiden minus 60 minuter matrast. Höj OB ersättning om nu vill få tag i förare.
Yrkesförare sedan 1990.
Håller med med ovanstående, bättre arbetsvillkor och arbetsmiljö. Höjda ersättningsnivåer!