Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Först i Europa – dubbeldäckare för flytande biogas

Scania lanserar på Persontrafik sin nya dubbeldäckare för flytande biogas och med kaross från Beulas. Foto: Ulo Maasing.

Scania och Vinga Bus Partner lanserade på tisdagen på Persontrafik den första dubbeldäckaren i Europa som drivs med flytande biogas och är avsedd för express- och långfärdstrafik. Bussen är byggd på chassi från Scania och med kaross från spanska Beulas.

Glastaket bidrar till att göra övervåningen ljus och luftig, även om takhöjden känns väl låg. Foto: Ulo Maasing.

Tajmingen för lanseringen var perfekt, bara någon vecka efter att EU-kommissionen meddelat att man godkänner den svenska skattebefrielsen för biogas.Även tidigare hade Sverige en skattebefrielse för biogas, men den försvann i mars förra året under starka protester från buss- och kollektivtrafikbranschen.

Gastanken är monterad i bussens mitt och stjäl inget av bagageutrymmet. Foto: Ulo Maasing.

När nu skattebefrielsen återinförs blir driftskostnaderna för bussen klart lägre än om den hade drivits med HVO, trots att HVO-priset har sjunkit. Till fördelarna med gasdrift hör också en tystare, vibrationsfri gång. Bussen går också att använda i miljözon 3 som snart införs i delar av Stockholm.

– Bussen är ett utmärkt och hållbart alternativ för expressbuss- och långfärdstrafik, säger Rutger Hörndahl på Scania Sverige.

Bagageutrymmet är fullt tillräckligt för exempelvis expressbusstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Flytande biogas fungerar nämligen bäst i fordon som används regelbundet och inte står i depå en rad dagar i följd.

Den buss Scania och Vinga Bus Partner premiärvisade på tisdagen är en treaxlig Scania/Beulas Jewel på 13,9 meter och 4,0 meter hög. Därmed går den att använda i hela Europa – men med den europeiska höjden blir bussen lite väl lång i tak invändigt. Vi är själva inte någon alltför reslig person, men på övre planet var det lätt att med viss kraft slå huvudet i handtagen till takluckorna… 4,2 meters fordonshöjd skulle göra stor skillnad.

I det utförande som premiärbussen har finns det fjorton platser på nedre våningen och 59 på övre. Glastak över mittgången gör interiören luftig och ljus, trots takhöjden. Bussen har Scanias 13-liters gasmotor på 410 hästkrafter. Gastanken är på drygt 670 liter, vilket ger bussen en räckvidd på cirka 70 – 75 mil.

Gastankar kräver ju visst utrymme och här har Scania och Beulas löst utmaningen genom att offra ett toalett- och pentryutrymme under trappan vid mittdörren. Därmed har man kunnat behålla ett rejält bagageutrymme. Men det går naturligtvis att få större tankkapacitet om man offrar en del av bagageutrymmet.

Modellen kompletterar Scanias övriga familj av gasdrivna turistbussar, bland andra Scania Touring med drivlina för flytande biogas och som också visas på mässan.

Efter Persontrafik ska bussen sättas i trafik på Scanias egen busslinje mellan Stockholm och Scania i Södertälje, Scania Job Express. Ett utmärkt sätt för Scania att skaffa sig förstahandserfarenheter av verklig trafik och för vidareutveckling av bussen.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)