Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kronoberg: Tre fjärdedelar av tågresan betalas av skattebetalarna

I Kronoberg får skattebetalarna stå för nästan tre fjärdedelar av kostnaderna för trafiken med Krösatågen. Arkivbild: Ulo Maasing.

Regional tågtrafik kan vara kostsam. Skattebetalarna får stå för nästan tre fjärdedelar av vad det kostar att åka med regionaltågen i Kronoberg. Den rom reser med regionbussarna betalar däremot hälften ur sin egen ficka av kostnaden för resan medan skattebetalarna står för den andra hälften. Det framgår av den ekonomiska rapport som regionens trafikpolitiker får på sitt bord i veckan. Rapporten visar också att det går ekonomiskt bättre än väntat för Länstrafiken Kronoberg.

Av rapporten framgår att resorna med den regionala tågtrafiken, Krösatågen, i september var den kostsammaste kollektivtrafiken i regionen i förhållande till antalet resor, bortsett från stadstrafiken i Älmhult.

Den så kallade självfinansieringsgraden för Krösatågen var i september 27,9 procent. Det var alltså en så stor del av kostnaderna för trafiken som täcktes av biljettintäkter, alltså direkt av resenärerna. Resten fick regionens skattebetalare stå för.

För regiontrafiken med buss var motsvarande siffra 50,4 procent. Stadstrafiken i Växjö hade en självfinansieringsgrad på 42,4 procent och i Älmhult på 21,7 procent. De skånska regionala tågen, Pågatågen trafikerar också Kronoberg. De hade en något bättre självfinansieringsgrad: 31,2 procent. Öresundstågen, däremot, hade en självfinansieringsgrad på 92,4 procent.

Ekonomin för Länstrafiken Kronoberg har stärkts avsevärt sedan i fjol. Resultatet för perioden januari – september är 58,1 miljoner kronor bättre än budget. Samma tid i fjol var siffran 32,3 miljoner sämre än budget. Biljettintäkterna under perioden landande på 109 procent av fjolårets siffror.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)