Den ekonomiskt hårt pressade elbusstillverkaren Ebusco ser en viss ljusning vid horisonten. Företaget uppger på måndagsmorgonen att man har fått positiva indikationer från en grupp investerare när det gäller en företrädesemission som ska ge Ebusco 36 miljoner euro (cirka 418 miljoner kronor) i friskt kapital. Bland dessa investerare finns också befintliga större aktieägare. Ebusco har dessutom förhandlat sig ur ett kontrakt om leverans av 76 Ebusco 3.0 elbussar till Nobina i Oslo, men som har blivit kraftigt försenade. Istället väljer Nobina kinesiska Yutong.
Ebusco siktar nu på att lansera företrädesemissionen den här månaden. Samtidigt förhandlar Ebusco om ett partnerskap med en icke namngiven strategisk leverantör.
Dessutom uppger Ebusco att man har förhandlat fram en uppgörelse med Nobina om leverans av bussar till Oslo. Uppgörelsen innebär att Ebusco inte behöver leverera 76 bussar av modell Ebusco 3.0 som har blivit kraftigt försenade. Uppgörelsen innebär enligt Ebusco att de viten Ebusco ska betala för förseningarna ”har reducerats avsevärt”. Dessutom ska viten betalas i flera omgångar vilket lättar trycket på Ebuscos likviditet.
Nobina hade beställt just 76 bussar till sin trafik i Oslo för leverans 2023, men har inte tagit emot en enda buss.
– Vi har löpande haft en dialog med Ebusco och andra leverantörer och utvärderat alternativ som både kunde skynda på processen men också möta alla de upphandlingskrav om vinterdrift, höjdrestriktioner och hållbarhet som ställs. Vi är därför glada att ha en lösning på plats som erbjuder 76 nya elbussar från Yutong till nästa höst, säger Nobinas kommunikationschef David Erixon till bussmagasinet.se.
Tidigare har Connect Bus Sverige annullerat en order på 47 bussar från Ebusco. I Sverige har även Keolis och Svealandstrafiken beställt bussar från den holländska tillverkaren.
Lämna ett svar