Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina tar över från Transdev i Umeå

Nobina tar nästa år över tätortstrafiken i Umeå från Transdev . Foto: Ulo Maasing.

Det blev på onsdagen klart att Nobina i juni 2026 tar över tätortstrafiken i Umeå, den så kallade Ultratrafiken. Idag körs trafiken av Transdev. I samband med trafikstarten kommer alla bussar att vara elektriska och befintlig förar- och verkstadspersonal kommer att erbjudas anställning hos Nobina.

Länstrafiken i Västerbotten fattade tilldelningsbeslutet om upphandlingen som gäller ett trafikavtal på tolv år till och med juni 2038 utan option på förlängning. Idag körs trafiken av Transdev Sverige.

– Med tanke på den positiva resandeutvecklingen som vi har nu i Umeå känns det här riktigt spännande. Jag är nöjd med kostnadsnivån i det nya avtalet och ser fram emot ett nära samarbete med Nobina, säger Fredrik Forsell, Kollektivtrafikchef Umeå kommun.

– Det känns väldigt roligt att Nobina kommer tillbaka till Umeå, och ännu bättre att det blir med en tyst och smidig elbussflotta för hela stadsbusstrafiken. I samarbete med Länstrafiken kommer vi att fortsätta utveckla trafiken mot kommunens högt ställda mål om hållbart resande. Vi ser fram emot att ta nästa steg på resan och tillsammans fortsätta den starka resandeutveckling som regionen har i dag, mot ännu fler och ännu nöjdare resenärer, säger Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige.

Trafikstarten blir i juni 2026 och i samband med det kommer alla 75 tursatta bussar att vara eldrivna. Nobina  kommer att köpa in cirka 50 nya elbussar till trafikstarten i juni 2026. Övriga 25 bussar tas över efter från Transdev och ersätts med nya bussar senare under avtalet. Alla nya tillkommande ledbussar har fyrhjulsdrift.

– Genom elektrifieringen skapar vi tystare och attraktivare städer. Men vi kan också se att vintrarna blir allt besvärligare. Vi har stora förväntningar på fyrhjulsdriften under halkiga vinterdagar, fortsätter, säger Fredrik Forsell.

Trafiken består av sex linjer som trafikeras under hela trafikdygnet, där linjerna 1 och 8 står för cirka 60 procent av det totala resandet. Övriga linjer är direktlinjer under rusningstrafik. Utöver dessa  finns en linje för trafik till och från Umeå flygplats, anpassad till flygets avgångar och ankomster.

– Det har varit stort intresse för upphandlingen och vi är medvetna om att det pågår många upphandlingar runt om i Sverige nu. Det krävs mycket arbete för att lämna ett anbud på en trafik som Ultra och vi fick två anbud av två mycket kvalificerade trafikföretag. Transdev kör trafiken idag, och Nobina har erfarenhet sedan tidigare, då de fick lämna ifrån sig uppdraget 2016. Vi hälsar Nobina välkommen tillbaka som operatör för Ultratrafiken, och tackar samtidigt Transdev för ett mycket väl utfört uppdrag under de år som gått, säger Harriet Söder, VD Länstrafiken i Västerbotten AB.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas till och med 25 november 2024.

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Stackars bussförare i Umeå som får tillbaka den här stelbenta personalpolitiken som Nobina är ökänd för. Tillsammans med bussförarbrist, personalflykt och sjukskrivningar som kommer lär många turer få ställas in i Umeå framöver.

  2. ”Vi ser fram emot att ta nästa steg på resan och tillsammans fortsätta den starka resandeutveckling som regionen har i dag, mot ännu fler och ännu nöjdare resenärer, säger Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige.” Men med Nobinas stelbenta och aggressiva personalpolitik kommer det här inte att hända. Busschaufförerna kommer att fly stället istället. Turer kommer att få ställas in. Nobina står ju för en otäck fascistisk personalpolitik där man bland annat använder kollektivavtalet som arbetsmiljöhandbok, Hotar personalen till underlydelse.Umeå Kommun som pga av okunskap tagit in den här fascisten igen kommer att se inställda turer när personalen flyr eller sjukskriver sig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)