Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trygghet från fjäll till kust gav ökat resande

Jobbar med strategisk trygghet: Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef Umeå, Camilla Nodlund, Transdev samt Helena Björnsson och Nina Lindberg, båda Länstrafiken i Västerbotten. Foto: Paula Isaksson.

Strategiskt trygghetsarbete ökar resandet. Det framgår tydligt i Umeås lokaltrafik och i regiontrafiken i Västerbotten där resenärerna känner sig trygga med sina förare och åker buss mer än någonsin innan. För att berätta om sin framgångssaga medverkade representanter från Västerbotten på Persontrafik.

Av Paula Isaksson

Att arbeta med trygghet i kollektivtrafiken var något som Umeås lokaltrafik, Ultra, och Länstrafiken i Västerbotten gjorde redan innan pandemin. Men när pandemin kom blev den startskottet till ett strategiskt trygghetsarbete som ledde till resanderekord. Om detta berättade representanter från trafikföretag, Umeå kommunföretag och Länstrafiken i Västerbotten på ett av Persontrafiks seminarier under onsdagsförmiddagen.

– Vi har alltid haft en marknadsgrupp som jobbat med olika insatser inom lokaltrafiken i Umeå och när pandemin slog till bestämde vi oss snabbt för att fortsätta kommunicera ännu mer med resenärer och allmänheten för att bygga trovärdighet och trygghet. Vi införde också en ny fråga i kollektivtrafikbarometern om vad som gjorde att man som resenär kände sig otrygg, förklarade Nina Lindberg, kommunikationsansvarig vid Länstrafiken i Västerbotten.

Svaren i barometern visade att rädslan för att bli smittad låg topp. Därefter kom förseningar och trafiksäkerhet. Strategin blev att stärka relationen mellan resenärerna och förarna – att resenärerna känner igen sina förare och att de hälsar på varandra gör mycket för tryggheten, menade Nina Lindberg. Förarna har också fått gå en trygghetsutbildning så att de ska kunna möta svåra situationer i kollektivtrafiken.

Arbetet med trygghetsstrategin har lyckats över förväntan – år 2022 var resandet till och med högre än innan pandemin på vissa linjer. Från 1 maj 2023 till sista april i år uppnådde Umeås lokaltrafik rekordet 10 miljoner resor.

Såväl regiontrafiken som tätortstrafiken i Umeå överträffar sina trygghetsmål. Foto: Länstrafiken Västerbotten.

Målet för både lokaltrafiken och regiontrafiken har varit att nå 80 procents kundnöjdhet. Det har man överträffat med fyra procent. Men för att kunna hantera resandeökningen behöver man rekrytera nya förare, ett problem som inte bara finns i Västerbotten utan i hela Sverige.

– Förutom det ökade resandet har vi åtta nya fordon i trafik den här hösten och många av våra förare är äldre. Dessutom har vi en av landets lägsta arbetslöshet så vi står inför en tuff ekvation. Här har vi behövt kavla upp ärmarna och jobba för att stärka bilden av bussförare, bland annat i olika kampanjer på sociala medier, berättade Camilla Nordlund från trafikföretaget Transdev.

Ett annat inslag i det strategiska trygghetsarbetet har varit testdagarna då personer med funktionsvariationer fått ge feedback på hur tillgänglig busstrafiken är för rullstolsanvändare. Dagarna har involverat trafikföretag, fordonstillverkare, rullstolstillverkare, färdtjänstförare, organisationer och kollektivtrafikmyndigheten. Den första testdagen 2017 ledde till förändrade krav i länstrafikens upphandlingar, förklarade Helena Björn, länstrafiken i Västerbotten.

– Kraven gällde bland annat hur rullstolsplatser ska vara utformade men när vi utvärderade de nya bussarna som började köra 2024 hittade vi andra problem. Länstrafiken har nu fått in en hel del utökade krav i Bus Nordic. Vi vill möjliggöra att fler personer med större rullstolar ska kunna åka med i den allmänna kollektivtrafiken.

Som sista talare på seminariet pekade Umeås kollektivtrafikchef Fredrik Forsell på att det ekonomiska utfallet av trygghetsstrategin är den absolut viktigaste frågan, resten kommer därefter.

– Min prioriteringsordning är att i första hand maximera intäkterna och minimera nettokostnadsutvecklingen, i andra hand att öka resandet och i tredje hand få ökad kundnöjdhet. Det vi är särskilt glada över är att våra intäkter har ökat med 165 procent, vilket visar att det finns förutsättningar för oss att finansiera vår egen trafik. Vi har extremt modiga politiker och om vi gör ett bra resultat får vi större handlingsutrymme att åstadkomma det som vi tycker är viktigt och bra.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)