![](https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2024/12/Skane-delar-2024-1024x423.jpg)
Skånetrafiken visar ett resultat som är betydligt bättre än man har budgeterat för. Foto: Ulo Maasing.
Skånetrafiken, som svarar för kollektivtrafiken i Region Skåne, är på väg att göra ett resultat som är mycket bättre än man räknade med inför det här året. Den prognos som regionens trafikpolitiker i veckan får på sitt bord visar att resultatet för i år blir 625 miljoner kronor bättre än budget. Bland annat går biljettförsäljningen bättre än väntat samtidigt som kostnaderna är lägre än vad Skånetrafiken hade räknat med. Nästa år kommer Skånetrafiken att höja sina biljettpriser mycket måttligt – när det gäller periodbiljetter med 1,5 – 2 procent.
Den starka prognosen gör att Skånetrafiken inte behöver ta till några kortsiktiga åtgärder för att få ordning på ekonomin.
Biljettintäkterna under årets första tio månader ligger sex procent högre än vad man räknat med i budgeten och sju procent över fjolåret. I reda tal blir det 172 miljoner över budget. Det beror främst på att Skånetrafiken höjde sina biljettpriser tidigare i år, men prishöjningarna har inte skrämt bort resenärerna.
Istället har antalet resor ökat med nästan fem procent, trots att oktober var en svagare månad, främst för stadsbussarna i Skåne. De svagare siffrorna beror delvis på att alla resenärer inte validerar sina biljetter som de ska.
Samtidigt ligger Skånetrafikens kostnader för upphandlad trafik fem procent lägre än vad som var budgeterat. Det beror främst på tre faktorer: lägre indexkostnader för busstrafiken, lägre kostnader för sjukresor samt mer viten från trafikföretagen. Elkostnaderna för att köra elbussar och tåg har däremot ökat, likaså kostnaderna för busstrafik som ersätter tåg.
Under årets första tio månader hade Skånetrafiken sammanlagda intäkter på 6 724 miljoner kronor, 188 miljoner bättre än budgetens 6 536 miljoner. Kostnaderna var budgeterade till 6 501 miljoner under samma tid men blev i själva verket 333 miljoner lägre.
Fram till årsskiftet räknar Skånetrafiken alltså med att resultatet blir ännu bättre, trots att skattebidraget från regionen är oförändrat. Nästa år minskas dessutom regionens bidrag med 14 miljoner kronor jämfört med årets budget.
Lämna ett svar