
Västtrafik inför nu förbud för reklam för flygresor, fossildrivna bilar, charterresor med flyg med mera. Foto: Ulo Maasing.
Reklam för fossildrivna bilar, flygresor eller fossila bränslen förbjuds i kollektivtrafiken i Västra Götaland när Västtrafik stoppar reklam för varor och tjänster som är fossildrivna. Förbudet gäller på alla Västtrafiks fordon och hållplatser. Förbudet ingår i budgeten från den rödgröna ledningen i Region Västra Götaland.
Förbudet gäller reklamytor på alla bussar, spårvagnar, tåg och båtar. Det gäller även på de cirka 650 hållplatskurer vars reklamytor Västtrafik råder över.
Förbudet omfattar en lång rad varor och tjänster:
Reklam för fossila bränslen, såsom bensin, olja och kol.
Reklam för bilar, båtar, mopeder, flygplan och andra fordon helt eller delvis drivna med fossila bränslen.
Reklam för fossilt driven vara.
Reklam för flygtransporter.
Reklam för charterresor där annonsören endast erbjuder flyg som transport.
– Utsläppen av koldioxid minskar inte tillräckligt snabbt, samtidigt som vi i kollektivtrafiken är nästintill fossilfria. Det känns inte rimligt att visa reklam för sådant som uppenbart bidrar till negativ klimatpåverkan, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.
Pågående reklamavtal får löpa ut, men inga nya avtal ingås som inte följer de nya riktlinjerna.
Sedan tidigare har Västtrafik även förbud mot reklam för alkohol, tobak och nikotin, reklam som uppmuntrar till att satsa pengar i spel, reklam riktad till barn, reklam eller åsiktsannonsering som anses strida mot god marknadsföringssed eller som upplevs stötande, sårande eller väcker obehag.
Annonsering på fordon och hållplatser gav Västtrafik intäkter på cirka 50 miljoner kronor 2024.
– Vi i Rödgrön ledning vill att alla reser hållbart, och vår kollektivtrafik är idag till 98 procent fossilfri. En förändring av Västtrafiks regler för reklam är en del av RödGrön Lednings budget för 2025 och vi är glada att ett förbud mot fossil reklam nu blir verklighet, säger Louise Jeppsson (V) ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden (IKN) i Västra Götaland.
Jättebra! Fler borde följa efter, t ex medier som nyhetstidningar och även deras nyhets- och temapoddar. Reklamyta är en strategisk resurs som nu Västtrafik använder för hållbarhet. Super!