![](https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2025/01/Kontakt-8-januari-Bedrageri.jpg)
Ett omfattande bedrägeri när det gäller stöd till eldrivna minibussar har avslöjats i Frankrike. Stödet har bland annat gått till hundratals Karsan eJest. Busstillverkaren är inte inblandad. Foto: Ulo Maasing.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Massivt elbussbedräger i i Frankrike – mångmiljonbelopp till elbussar som inte fanns; Amerikansk Volvodotter återvinner material från elbussbatterier; Volvo bland vinnare i Australien.
Frankrike: Ett massivt bedrägeri med statliga stödpengar till elbussar har avslöjats i Frankrike. Det är den stora dagstidningen Le Monde som nyligen avslöjade ett omfattande bedrägeri med investeringsstöd till nollemissionsbussar i Frankrike. Totalt har förövare lyckats bluffa till sig tolv miljoner euro, nästan 140 miljoner kronor, genom bedrägerier med registreringsbevis.
I början av 2022 införde den franska regeringen ett stöd för köp eller långtidsleasing av tunga fordon som drivs med el eller vätgas. Stödet till bussar var 30 000 euro per buss. Sedan den 1 januari 2023 utgår stöd endast för minibussar.
För att få stödet måste företag som investerar i berättigade bussar skicka in en särskild blankett till den myndighet som svarar för utbetalningarna. Till blanketten måste bifogas flera dokument, bland annat en kopia av fakturan för köpet/leasingen av bussen, daterad orderbekräftelse, serienummer på bussarna, bankuppgifter med mera. Därefter betalades stödet ut.
Plötsligt sköt registreringarna av eldrivna minibussar i höjden, från i genomsnitt 50 bussar i månaden under 2022 till 300 i månaden i början av 2023.
Enligt websidan transbus.org kunde vissa dagar upp till 45 bussar registreras och ansöka om stöd.
Bedragarna stal bland annat intet ont anande personers identitet. Le Monde berättar bland annat om en arkitekt som plötsligt upptäckte att han stod som ägare till ett nybildat trafikföretag som sökt och fått 210 000 euro i stöd till förvärv av sju elbussar.
Dussintals företag, en del helt nybildade, uppgav plötsligt att de hade köpt tre, fyra eller fem nya elbussar. Enligt Le Monde visar det sig att serienumren inte stämde överens med verkliga bussar eller hade kopierats från helt andra fordon.
Transbus.org uppger att stöd på det här sättet har betalats ut för totalt 504 fiktiva elbussar: 492 Karsan eJest, elva Bluebus 6-metersbuss samt en Heuliez GX337. Busstillverkarna har dock inte varit inblandade i bedrägerierna.
![](https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2025/01/Kontakt-8-januari-Nova.jpg)
Volvo Bussars kanadensiska dotterbolag Nova Bus har tecknat avtal om återvinning av gamla bussbatterier. Bild: Nova Bus.
Kanada: Volvo Bussars kanadensiska dotterbolag Nova Bus har tecknat avtal med likaledes kanadensiska Lithion Technologies om återvinning av uttjänta elbussbatterier. Avtalet innebär att Lithion samlar in och återvinner gamla batterier från elbussar som är tillverkade av Nova Bus när batterierna slutat användas i bussar och därefter har avslutat sitt andra liv, exempelvis som energilager.
Enligt Lithion kan man återvinna upp till 98 procent av de kritiska mineraler som finns i bussbatterier. Därmed reduceras elbusstillverkarnas behov av nya strategiska och kritiska material samtidigt som en cirkulär ekonomi gynnas.
– Återvinning är ett avgörande steg när det gäller värdekedjan för batterier, säger Nova Bus´ vd Paul Le Houillier.
Australien: Volvo Bussar tillhör vinnarna när regeringen i den australiensiska delstaten New South Wales beställer 319 nya elbussar för trafik i och kring storstaden Sydney. Fyra leverantörer delar på ordern: VDI-Yutong, Volvo, Foton och Custom Denning. Fördelningen mellan leverantörerna har inte offentliggjorts av regeringen i New South Wales.
Ytterligare 150 elbussar ska beställas i början av nästa år och fram till 2027 ska New South Wales beställa ytterligare 1 000 elbussar. Delstaten har som mål att dagens drygt 8 000 diesel- och gasbussar ska ersättas med nollemissionsbussar under kommande år. I ”Storsydney” ska samtliga bussar vara emissionsfria 2035, i regionen 2040 och i hela New South Wales senast år 2047.
Lämna ett svar