Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Daimler Truck kan få leverera upp till 183 Mercedes-Benz eCitaro till en schweizisk stad. Foto: Daimler Truck.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Schweizisk stororder på elbussar från Mercedes-Benz; Elfel orsakade brand i bränslecellsbussar; Bränslecellsbussar till Madrid.

Schweiz: Lokaltrafiken i den schweiziska staden Fribourg, sydväst om Bern, kan komma att köpa upp till 183 eldrivna stadsbussar från Daimler Truck. Trafikföretaget TFP (Transports publics fribourgeois) har nu lagt en första order på 24 Mercedes-Benz eCitaro, men har i avtalet med busstillverkaren förbundit sig att köpa minst 35 och högst 183 eCitaro under de närmaste fem åren.

Den franska staden Belforts lokaltrafikföretag Optymo fortsätter satsa på bränslecellsbussar, trots en spektakulär brand. Foto: Optymo.

Frankrike: Kort efter årsskiftet totalförstördes sju vätgasdrivna bränslecellsbussar vid en häftig brand i en bussdepå i den franska staden Belfort. Branden väckte på sina håll stor uppmärksamhet. Preliminära undersökningsresultat visar nu att vätgasen och bränslecellerna inte hade någon del i branden i trafikföretaget Optymos bussdepå. Företaget håller också fast vid sin strategi att i år och nästa år utöka sin flotta av bränslecellsbussar.

Enligt den preliminära analysen av branden var brandorsaken ett elfel i en av bussarna. Felet hade inget samband med bränslecellstekniken. Från den första bussen spreds branden snabbt vidare till sex andra bussar i depån. Spridningen underlättades av att bussarna var parkerade mycket nära varandra.

Säkerhetssystemen för vätgasen fungerade som de skulle och bussarnas vätgstankar tömdes automatiskt precis som de ska. Den närbelägna vätgasmacken påverkades inte heller av branden.

Optymo fortsätter nu sin satsning på bränsecellsbussar. I oktober i år tar företaget emot åtta bränslecellsdrivna ledbussar från Solaris. Ytterligare tolv ska levereras under nästa år.

Portugisiska Caetano har nu levererat de första tio bränslecellbussarna till Madrid. Här stå en av bussarna inne för tankning av vätgas.

Spanien: Den portugisiska busstillverkaren Caetano har levererat sina första tio bränslecellsbussar till lokaltrafiken i Spaniens huvudstad, EMT Madrid. Staden har som mål att hela EMT:s bussflotta år 2030 ska vara emissionsfri.

Bussarna, Caetano H2.City Gold, har bränslecellsmoduler från Toyota samt en räckvidd på över 500 kilometer och 20 timmars trafiktid på en tankning som tar femton minuter.

Caetano har hittills sålt mer än 200 bränslecellsbussar till städer i bland annat Tyskland, Frankrike, Portugal, Italien och Österrike.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)