Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL: Färre reser, fler återvänder till kontoret

Resandet med bussarna i Stockholms innerstad har under hösten minskat påtagligt, trots att resandet med stomlinjerna har ökat liksom trängseln. Foto: Ulo Maasing.

Resandet med kollektivtrafiken i Storstockholm minskade under hösten, samtidigt som distansarbetet minskade och fler återvände till sina kontor. Det visar siffror som Stockholms Handelskammare tagit fram, rapporterar Dagens Nyheter. Enligt Handelskammaren är det de stora nedskärningarna i busstrafiken som har fått fler att lämna kollektivtrafiken. ”Ett historiskt politiskt misslyckande”, kommenterar oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

I Stockholms innerstad bröts trenden med en tydlig ökning av bussresandet under perioden januari – juli 2024 när SL gjorde kraftiga nedskärningar i busstrafiken under sensommaren. Detta trots att allt fler stockholmare återgick till kontoret och distansarbetet minskade. Det är i Stockholms innerstad som det minskade resandet är störst. Nedgången i ytterområdena är betydligt mindre.

SL har länge hävdat att distansarbetet är en avgörande orsak till att SL-trafiken inte har återhämtat sig efter pandemin. Andra nordiska huvudstäder har dock återhämtat sig betydligt bättre, likaså Malmö och Göteborg.

Resanderaset med innerstadsbussarna blev enligt Stockholms Handelskammare 5,8 procent under september – november jämfört med samma period 2023.

Samtidigt ökade trängseln på de bussar som fanns kvar. Siffror från SL som Bussmagasinet tidigare presenterat visar att resandet med stomlinjerna i Stockholms innerstad ökade i september 2024 jämfört med samma månad 2023, trots att turtätheten bantats kraftigt.

I detalj var resandet i september 2024 med linje 1 106%, linje 2 107%, linje 3 105% och linje 6 126% jämfört med september 2023. För linje 4, Sveriges mest belastade busslinje, finns av tekniska skäl inte jämförbara siffror.

Det är värt att notera att ökningen gäller på linjenivå, alltså inte per tur.

Trots resandeökningen på stomlinjerna har alltså bussresandet i Stockholms innerstad minskat kraftigt. David Stenergard, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, kan nedgången kopplas direkt till den neddragna trafiken.

– Hög turtäthet gör att folk åker mer. Av den anledningen var det förväntat att det skulle bli en minskning vid neddragningen. Men anledningen till nedskärningarna är att regionen haft dålig ekonomi och nu riskerar detta att leda till en nedåtgående spiral, säger han till DN.

Handelskammaren vill att trafiken återställs till tidigare nivå. Annars riskerar Stockholms innerstad att utarmas, anser Handelskammaren.

– Det kanske leder till att företag inte vill placera sig där, då hamnar även fastighetsägare i kläm. Allt hänger ihop. Vi vill ha en världsledande kollektivtrafik, då krävs det att man satsar pengar., säger David Stenergard till DN.

Samtidigt som många resenärer övergett innerstadsbussarna i Stockholm har resandet med tunnelbanan ökat något.

– Nu har vi svart på vitt att Socialdemokraternas och Miljöpartiets nedskärningspolitik minskar resandet och skadar SL:s ekonomi. Det vi bevittnar är ett historiskt politiskt misslyckande, säger Kristoffer Tamsons (M), till Bussmagasinet.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)