Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL: Minskade utsläpp ska spara mångmiljonbelopp

SL i Storstockholm ska minska sin energiförbrukning med 40 procent fram till 2030 jämfört med 2019. Elektrifieringen av busstrafiken är ett redskap. Foto: Ulo Maasing.

SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, ska spara hundratals miljoner kronor per år genom att nästan halvera sina klimatpåverkande utsläpp fram till 2030, jämfört med 2019. Enligt en ny handlingsplan för SL ska utsläppen minskas med 40 procent under tidsperioden. Idag har SL energikostnader på över 2,7 miljarder per år, men genom en rd åtgärder ska SL enligt handlingsplanen kunna spara mellan 650 miljoner och en dryg miljard per år, beroende på energipriserna.

SL:s handlingsplan är en del i Region Stockholms arbete med att minska klimatutsläppen där SL står för 80 procent av de energirelaterade utsläppen. Planen gäller minskad klimatpåverkan från direkta utsläpp samt indirekta växthusgasutsläpp av energi som verksamheten nyttjar inom buss-, spår- och sjötrafik samt färdtjänst, fastighet (depåer, tunnelbanestationer samt pendel-
tågstationer) och spårinfrastrukturen.

Från 2019 och fram till idag har SL:s energiförbrukning bara minskat marginellt på cirka 1,4 miljarder kilowattimmar per år varav busstrafiken står för knappt hälften. Målet är att till 2030 nå en total energiförbrukning på något under 0,9 miljarder kWh per år där busstrafiken ska stå för den största minskningen. Det ska främst nås genom elektrifieringen av busstrafiken.

– Genom att arbeta på flera fronter med energieffektivisering, elektrifiering och förbättrad drift visar SL att det är möjligt att kombinera klimatansvar med ekonomiskt ansvar, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

I handlingsplanen siktar SL på att minska utsläppen med 40 procent. Planen beskriver vilka åtgärder som krävs för att uppnå detta. Enligt planen finns det stora möjligheter att inte bara minska SL:s klimatpåverkan utan också sänka energikostnaderna som idag uppgår till över 2,7 miljarder kronor per år.

Handlingsplanen omfattar en rad åtgärder och och tar upp vilken kompetens och vilka uppföljningsmetoder och it-system som behövs för att genomföra dessa.

Till exempel undersöker SL hur eldistributionen i tunnelbanan kan optimeras för att spara upp till 10 procent av energiförbrukningen. Andra åtgärder fokuserar på att minska onödig värmning och kylning av fordon samt att effektivisera system som ventilationsanläggningar, värmesystem, rulltrappor och depåutrustning.

Den drygt tusenhövdade personalstyrkan på SL-högkvarteret ska också utökas med två energispecialister för att leda arbetet med energieffektiviseringen.

Bland de åtgärder som ska genomföras finns effektivisering av ventilationsanläggningar, värmesystem, rulltrappor och depåutrustning.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)