Transportstyrelsen vill att Trafikverket ska betala viten på upp till 35 miljoner kronor för säkerhetsbrister i samband med det nya systemet för tågplanering, MPK, Marknadsanpassad planering av kapacitet. Systemet introducerades i samband med Tågplan 2023. Införandet präglades av stora och uppmärksammade problem och Transportstyrelsen har gjort en omfattande granskning av införandet och slår ner på en rad säkerhetsbrister.
Bristerna gäller riskhantering, samråd med andra parter, kompetensstyrning, övervakning, information och kommunikation.
För ett år sedan beordrade Transportstyrelsen Trafikverket att åtgärda säkerhetsbristerna. Men nu har Transportstyrelsen gjort en ny granskning. Där slår Transportstyrelsen fast att alla de sju områden som man anmärkte på för ett år sedan fortfarande har säkerhetskrav som inte är uppfyllda.
För varje område får nu Trafikverket ett vitesföreläggande på fem miljoner kronor, totalt 35 miljoner.
– I det svar som vi fått är det oklart vilka brister som faktiskt åtgärdats. Vi – I det svar som vi fått är det oklart vilka brister som faktiskt åtgärdats, säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen.
Senast 29 mars måste Trafikverket svara på vitesföreläggandet från Transportstyrelsen.
Finns det någon myndighet som är kompetensstyrd? Gör riskanalyser? Ja, den frågan kan man ställa sig även om dagens företag? Inte ingenjörer eller ekonomer som styr, utan bara munviga försäljare?
Bevisa min tes? Ja, vad gör vi i kollektivtrafiken ”Om kriget/krisen kommer”?
Kommer bussarna att rulla, eller kan vi inte ladda batteriet längre, inte reparera elmotorn då Kina inte exporterar reservdelar längre? En elbuss kan väl inte göras om för att gå på gengas? Svenska reservdelar är gängade åt fel håll? Nä, det är nog färdigkört på alla sätt om vi inte tillsätter kompetent folk att styra myndigheter och företag. Viten lär inte rädda oss, när ingen tar ansvar!