
Runt om i Sverige pågår projekt med att kombinera kollektivtrafik med andra transportsätt, som cykel och elsparkcykel. Foto: Eddie Löthman.
Runt om i Sverige pågår projekt med att kombinera kollektivtrafik med andra transportsätt, som cykel och elsparkcykel. Men det är inte självklart att tvåhjulingarna lockar fler till kollektivtrafiken. Det framgick på Transportforum i Linköping den gångna veckan.
Av Paula Isaksson
Västra Götalandsregionen har sedan flera år haft ambitionen att integrera cykling med kollektivtrafik. På Transportforum presenterades ett projekt som regionen driver tillsammans med Västtrafik och konsultföretaget Trivector. Tillsammans har de genomfört fyra olika pilotstudier där de bland annat ställde upp lånecyklar vid busstationerna i Bengtsfors och Bäckefors i Dalsland. I testgrupperna ingick arbetspendlare och studenter vid Campus Dalsland.
– Analyser visar att 85 procent av befolkningen i Västra Götalandsregionen bor inom tio minuters cykling från våra prioriterade kollektivtrafikstråk med regional busstrafik eller tåg. Så vi har tillsammans med Västtrafik tittat på hur vi kan utveckla ett system där cykeln är en del av kollektivtrafiken, berättade Aako Raoofi från Västra Götalandsregionen på Transportforum i Linköping.
För att nå ett system där kollektivtrafik och cykel är integrerade med varandra behöver flera aktörer samverka. I Bengtsfors tillhandahölls cyklarna som ställdes upp vid expressbusstrafiken av en lokal cykelhandlare.
– Det ligger flera arbetsplatser inom cykelavstånd från hållplatserna så vi ville utforska om det skulle funka att ha hyrcyklar där. Vi gjorde också en kampanj där vi försökte rekrytera bilpendlare som fick åka gratis i kollektivtrafiken under en viss tid. Det var ett otroligt stort engagemang från kommunen för att få till det här, berättade Caroline Mattsson, Trivector.
Projektet visade dock att bara ett fåtal använde sig av cyklarna. Trots att de stod synligt vid busshållplatserna fortsatte studenterna att ta sig därifrån till Campus Dalsland till fots.
– Där lärde vi oss att man behöver vara på plats och prata med folk, konstaterade Vanja Khairallah, Västtrafik.
Ersatte kollektivtrafik och gång
I ett annat projekt har forskare tittat på vilka användare av elsparkcyklar i Stockholm, Göteborg och Malmö som använder flera olika transportslag, alltså gör så kallade multimodala resor. Enligt en av rapportförfattarna, KTH-forskaren Boel Berg Wincent, var den stora förhoppningen från början att elsparkcyklarna skulle göra kollektivtrafiken mer attraktiv.
– Framför allt genom att man kunde ta elsparkcykeln för att komma till kollektivtrafiken. Men istället har den ersatt både gång och kollektivtrafik, sa hon.
En enkät som skickades ut till en stor grupp användare av elsparkcyklar visade att de främst är män, heltidsanställda med hög inkomst eller studenter. De flesta bor dessutom inom elsparkcyklarnas driftzon. Av dem som svarade på enkäten hade 50 procent använt elsparkcykel för att göra minst en kombinerad resa de senaste sex månaderna.
– I både Stockholm och Göteborg såg vi framför allt att bostadsorten var en avgörande faktor för om du gjorde en kombinerad resa eller inte. Även inkomst, ålder och användarfrekvens spelade in. I Malmö var det främst personer över 30 år som gjorde multimodala resor med elsparkcykel, sa Boel Berg Wincent som konstaterade att resultatet är viktigt för diskussionen om elsparkcyklar på något sätt ska inkluderas i kollektivtrafikbiljetten.
– Det finns potentiella användare som skulle kunna ha väldigt god användning av det. Men mer forskning behövs, avslutade hon.
Lämna ett svar