Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Haveri för SL:s storsatsning på elbussar

SL:s storskaliga elbussatsning på Södertörn har havererat på obestämd tid. Anledningen är att SL inte har fått fram fordonsplaner i tid så att VR och Nobina har kunnat beställa bussar. Foto: Ulo Maasing.

Den storskaliga satsningen på trafik med elbussar söder och sydost om Stockholm har havererat på obestämd tid. Anledningen är att SL inte i tid har fått fram de fordonsplaner som är förutsättningen för att bussföretagen Nobina och VR ska kunna beställa elbussar i tid till trafikstart. Varken Nobina eller VR kommer därför att ha några elbussar att köra med i Handen, Nynäshamn eller Tyresö när de nya trafikavtalen ska börja gälla i sommar. Samtidigt har Nobina tvingats varsla 750 medarbetare, vilket vi rapporterade om igår.

Fordonsplanerna är en del av trafikavtalen mellan operatörer och SL. Utan dem är avtalen inte kompletta och då kan inte trafikföretagen göra de miljardbeställningar det handlar om.

Nobina, som ska köra trafiken i Handen/Nynäshamn fick först den här veckan sin fordonsplan från SL, trots att trafiknämnden i Region Stockholm redan i april förra året fattade tilldelningsbeslut i upphandlingen av trafiken.

VR tilldelades samtidigt trafiken på Tyresö från i sommar. Den trafiken körs idag av Nobina.

– Vi har inte heller fått något komplett trafikavtal, inklusive fordonsplan, från SL, säger VR:s kommunikationschef Christer Ekelund till Bussmagasinet.

– Eftersom vi inte har en fordonsplan så har vi följaktligen inte kunnat beställa några fordon. Om trafikstarten sker i augusti 2025 så blir det inte med elektriska bussar.

Claes Keisu på SL:s presstjänst uppger för Bussmagasinet att handläggningen av fordonsplanerna har påverkats av att SL har behövt begära in kompletteringar från från trafikföretagen när det gäller de bussar de ska använda. Det gäller bland annat kraven på social hållbarhet där SL begärde dokumentation bland annat när det gäller batteriproduktionen. Även krav från den statliga myndigheten ISP, Inspektionen för Strategiska Produkter, har behövt följas upp.

– Jag kan dock inte säga hur mycket det har fördröjt fordonsplanerna. När det gäller VR är vi dock överens om en lösning. Och vårt budskap när det gäller trafiken på Södertörn är att det här måste vi lösa, säger Claes Keisu.

SL:s storskaliga elbussatsning på Södertörn har alltså brutit samman på obestämd tid därför att föeretagen inte har fått de nödvändiga fordonsplanerna i tid – samtidigt som leveranstiderna för nya elbussar är omkring 15 månader.

Totalt handlar det för de båda företagen om trafik närmare 70 busslinjer. Kravet från SL var i upphandlingen att 85 procent av trafiken ska köras med elbussar. Ingen av dessa kommer att finnas på plats i sommar, utan tidigast ett år senare.

Om trafiken ska köras med befintliga bussar kommer driftskostnaderna att vara mycket högre än för trafik med elbussar, enligt Bussmagasinets källor åtminstone 100 miljoner kronor. Och SL har redan idag ett pressat ekonomiskt läge.

SL:s presskommunikatör Sophie Gunnarson skriver i ett mail till Bussmagasinet:

– Vi har avtal med Nobina och VR om trafikstart E45HN och E45T i juni. Vi är medvetna om förseningar i bussleveranserna, men det finns upphandlingsrättsliga aspekter i detta som vi måste ta hänsyn till. Vi förväntar oss att vi kan ha en konstruktiv dialog med dem om hur trafikstarten kan genomföras utifrån de förutsättningar som finns.

– Vi hade ju trafikstart i augusti (Sollentuna/Solna/Sundbyberg) med en liknande situation med försenade bussleveranser, och alldeles nyss i Huddinge/Botkyrka/Söderort och Nacka/Värmdö. Det bör kunna hanteras på samma sätt även i de avtal som har trafikstart i juni.

Det finns dock en stor skillnad mellan trafikstarterna för Keolis i augusti förra året och Nobina i januari. Där stördes trafikstarterna av problem i busstillverkarnas leveranskedjor. Bussföretagen kunde lägga sina beställningar i tid och bussarna har levererat efterhand. När det gäller Södertörn har SL själv orsakat att bussföretagen inte har kunnat beställa de nödvändiga bussarna i tid genom att inte få fram de nödvändiga fordonsplanerna. T

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)