Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Örebro: Färre tar bussen men BRT-satsning lyfter

Hållplats på framgångsrika Citylinjen i Örebro. Foto: Håkan Risberg.

Resandet med kollektivtrafiken i Örebro län minskade förra året med fyra procent jämfört med året innan. Men det finns ett lysande undantag: BRT-linjen Citylinjen. Trots att infrastrukturen för linjen ännu inte är färdigbyggd ökade resandet på den färdiga delsträckan med femton procent jämfört med den tidigare vanliga stadsbusstrafiken.

Enligt verksamhetsberättelsen för Länstrafiken Örebro minskade resandet i busstrafiken med 4 – 5 procent, både när det gäller stadstrafik, regionlinjer, landsbygdslinjer och expressbusslinjer. Endast tågtrafiken ökade och visar ett plus på 17 procent, men från en mycket låg nivå.

Totalt gjordes det 11 151 100 resor med Länstrafiken i fjol, 445 700 färre än under 2023.

Under fjolårets sista fyra månader minskade resandet med hela nio procent.

– En markant nedgång, konstaterar Länstrafiken som anser att det finns två tungt vägande orsaker till minskningen.

Den ena är omläggningen av regionbussarna i centrala Örebro på grund av omfattande byggarbeten. Den andra orsaken är höjda biljettpriser i kombination med kraftigt sänkta priser på bensin och diesel vilket har stimulerat bilismen.

Men BRT-satsningen Citylinjen har blivit lyckad när det gäller resandet. På den delsträcka av Citylinjen där infrastrukturen var klar förra året ökade resandet med femton procent jämfört med den tidigare busstrafiken.

– En exceptionellt god resandeutveckling, konstaterar Länstrafiken.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)