
Trots stora nedskärningar ökade resandet med kollektivtrafiken i Stockholm förra året. Foto: Ulo Maasing.
Trots stora nedskärningar i busstrafiken i Stockholms innerstad under hösten ökade resandet med kollektivtrafiken i Storstockholm under 2024. Det framgår av Region Stockholms preliminära resultat för 2024. I förhållande till budget gjorde SL ett underskott med i sammanhanget blygsamma 46 miljoner kronor i fjol.
Underskottet beror i hög grad på att pendeltågstrafiken har blivit dyrare genom det avtal som SL skrev med SJ efter MTR:s haveri med pendeltågstrafiken.
Resandet med kollektivtrafiken i Storstockholm återhämtade sig något, trots de dramatiska nedskärningarna när det gäller innerstadsbussarna och andra nedskärningar i slutet av 2023. Bland annat har tunnelbanan fått fler resenärer under de sista månaderna av 2024. Innerstadens stombussar har också haft en tydlig resandeökning.
Totalt räknade SL i fjol in i genomsnitt 2 415 000 påstigande på vardagarna i fjol. Det är en ökning med 2,1 procent jämfört med 2023.
Punktligheten har ökat inom såväl tunnelbane- som busstrafiken.
Flera företag skippar distansarbete, cheferna tror de anställda jobbar bättre om de har någon som tittar över deras axel?
Det är dyrt att åka kollektivt men ändå dyrare att ta bilen.
Frågan är om politikerna och SL nu ska satsa på kollektivtrafiken igen, istället för att spara och spara och spara…