Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Daimler Buses: Eldriven regionbuss fungerar bra på vintern

Daimler Buses har testat två exemplar av sin nya, batteridrivna Mercedes-Benz eIntouro i norra Finland. Foto: Daimler Buses.

Efter att i norra Finland ha testat två exemplar av den nya, eldrivna versionen av regionbussen Mercedes-Benz eIntouro slår Daimler Buses fast att bussen fungerar bra, även under tuffa vinterförhållanden. En del ytterligare justeringar ska dock göras innan bussen släpps ut på marknaden, uppger Daimler Buses.

Företaget presenterade sin första eldrivna regionbuss, eIntouro, sent i höstas när man visade upp en prototyp. Serietillverkningen inleds i närtid och på Busworld i Bryssel i oktober kommer eIntouro att premiärvisas för en bredare publik.

Nu har Daimler Buses testat alla funktioner hos eIntouro under tuffa vinterförhållanden kring Rovaniemi i Finland. Testerna har gjorts med två bussar på snöiga och hala vägar, i kraftig blåst och temperaturer neer till 30 minusgrader.

Bussarna kördes för egen maskin fram och tillbaka den sammanlagt 3 000 kilometer långa sträckan mellan Neu-Ulm i Tyskland och testplatsen i Finland. Laddning skedde enbart på publika laddstationer längs färdvägen.

I Rovaniemi ägnades särskild uppmärksamhet åt hur batterier och eIntouros elektriska drivlina fungerar under svåra väderförhållanden.

Bland annat testades start och laddkapacitet vid extremt låga temperaturer, likaså hur komponenter i drivlina och mjukvara fungerade. Värme och hushållning med energi genomgick intensiva tester eftersom det är viktiga faktorer för att batterier och drivlina ska ha bra prestanda samtidigt som värmen inne i bussen ska vara behaglig för såväl passagerare som förare.

– Testerna visade att den batteridrivna eIntouro fungerr väl även under vinterförhållanden, kommenterar Martin Teigeler, chef för produktutveckling vid Daimler Buses.

Mercedes-Benz eIntouro finns i två längder: 12,18 respektive 13.09 meter och med 50 – 63 sittplatser.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)