
Nordirländska Wrightbus ger sig in på turistbussmarknaden med sin nya modell Contour. Bussen ska även finnas i vänsterstryd version. Tillverkningen sker hos King Long i Kina. Foto: Sean Murtagh, Fleet Bus & Coach.
Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus är näst störst när det gäller elbussar på den brittiska bussmarknaden och företaget har också en betydande produktion av bränslecellsbussar. Nu ger sig Wrightbus in på både den brittiska och den övriga europamarknaden med en turistbuss från Kina som ska följas nästa år av en bränslecellsdriven turistbuss.
Under flera årtionden har Wrightbus varit helt fokuserat på bussar för kollektivtrafik. Men nu kastar sig Wrightbus in på marknaden för turistbussar, både i Storbritannien och övriga Europa.
Först ut är en konventionell, dieseldriven tvåaxlig turistbuss som har fått namnet Contour. Det är samma namn som den turistbussmodell som Wrightbus tillverkade på 1980-talet.
Contour är en 12,2 meter lång buss med upp till 55 platser och en Euro 6-motor från Cummins på 400 hästkrafter. Bussen kommer att finnas i både höger- och vänsterstyrd version. Bagageutrymmet är på tio kubikmeter, nio om bussen utrustas med rullstolslift.
Tillverkningen sker i Kina hos King Long, men varje buss ska gå igenom en slutkontroll hos Wrightbus innan den levereras till kund.
Wrightbus stannar inte där med sin nya satsning på turistbussar. Företaget aviserade på onsdagen också att man avser att nästa år lansera en bränslecellsdriven turistbuss med en räckvidd på upp till 1 500 kilometer på en tankning. Bussen är helt utvecklad hos Wrightbus.
Den första versionen blir en dubbeldäckare med upp till 69 platser på det övre planet och 15 platser samt två rullstolsplatser på det nedre och ett tio kubikmeter stort bagageutrymme. En enplansversion övervägs för senare lansering.
Att Wrightbus går ut först med en dubbeldäckare är inte så konstigt. Företaget har en ordentlig erfarenhet av att bygga både bränslecellsdrivna och batteridrivna dubbeldäckare för kollektivtrafik. Nyligen lanserade Wrightbus sin andra generation bränslecellsbussar.
Wrightbus arbetar också på att bredda sitt utbud i övrigt och lanserade nyligen ännu ett varumärke för elbussar vid sidan om sitt eget: Rightech.
Först ut från Rigtech är två eldrivna lastbilsmodeller och två elbussmodeller, en på sex och en på nio meter. Samtliga finns i såväl höger- som vänsterstyrt utförande och kommer att säljas i Storbritannien, Irland och i övriga Europa. Tillverkningen sker i Kina.
Lämna ett svar