Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt rekord men förlorade marknadsandelar i Skåne

Skånetrafiken satte 2024 nytt rekord i antal resor. Foto: Ulo Maasing.

Resandet med Skånetrafiken, kollektivtrafiken i Region Skåne, var förra året rekordstort med 172,4 miljoner resor. Resultatet för 2024 är 640 miljoner kronor bättre än budgeterat. Trots de positiva siffrorna förlorade Skånetrafiken marknadsandelar. under förra året.

Skånetrafiken har i likhet med branschen i sin helhet som mål att 40 procent av de motoriserade resorna år 2030 ska göras med kollektivtrafik. Men i likhet med flera andra regioner tappar kollektivtrafiken i Skåne marknadsandelar. 2023 hade Skånetrafiken 33 procents marknadsandel, i fjol hade den sjunkit till 30 procent.

En av orsakerna till nedgången är den skattesänkning som gjordes förra året på framför allt fossila drivmedel. Det har lett till en ökad bilism.

Men trots en minskad marknadsandel ökade resandet med Skånetrafikens bussar och tåg till rekordhöga 172,4 miljoner resor. Det är en ökning med 4,9 procent jämfört med 2023 och flera miljoner resor mer än vad Skånetrafiken hade satt som mål.

– Effekterna från pandemin är bortblåsta konstaterar Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne i Skånetrafikens verksamhetsberättelse för 2024.

Där framhåller hon också att fordonstillverkarnas leveransproblem under det gångna året har inneburit att Skånetrafiken inte har kunnat få elfordon i den omfattning man önskat.

– Det utgör ett påtagligt hot mot Region Skånes möjligheter att utveckla kollektivtrafiken i önskad takt, skriver Catarina Zachau.

Under förra året blev således 7 600 regionbussturer inställda kring Lund på grund av bristande fordonsleverans. För Skånetrafiken i sin helhet blev 54 000 bussturer inställda av olika anledningar. Men det ska ställas i relation till att antalet planerade turer var 4,1 miljoner.

Resandet med de skånska regionbussarna ökade marginellt eftersom busstrafiken fick hårdare konkurrens från bilen på grund av billigare priser på fossila drivmedel. Foto: Ulo Maasing.

Ökat bussresande
Resandet med de skånska regionbussarna ökade i fjol marginellt, från 31,1 miljoner resor 2023 till 31,4 miljoner förra året. Skånetrafiken lyfter fram att man under året har fått hårdare konkurrens från bilen till följd av lägre drivmedelspriser.

Stadsbussarna hade en ökning på två procent, från 82, 9 miljoner resor 2023 till 84,7 miljoner resor i fjol. Men ökningen kan vara större eftersom andelen resenärer som validerar sina biljetter har minskat.

Pågatågen, de skånska regionaltågen, räknade i fjol in 25,6 miljoner resor mot 24,2 miljoner år 2023. Resandet med Öresundstågen har ökat dramatiskt – hela 17 procent. 2023 gjordes det 24,2 miljoner resor med Öresundstågen, i fjol var det 28,3 miljoner.

Serviceresorna ökade från 1,5 miljoner 2023 till 1,6 miljoner förra året.

Att Skånetrafiken gjorde ett resultat som är 640 miljoner kronor bättre än budget beror på flera faktorer.

Kostnaderna för den upphandlade trafiken (buss, tåg och serviceresor) blev hela 287 miljoner lägre än budget och även lägre än 2023. Lägre indexkostnader och resandeincitament i busstrafiken, mer viten i all trafik och billigare sjuktransportresor är den viktigaste förklaringen.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)