Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trendrapport: Allt mer komplicerade regler för persontransporter

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Det blir bara krångligare och krångligare och mer komplicerat att bedriva persontransporter. Foto: Ulo Maasing.

”Det blir bara krångligare och mer komplicerat att bedriva persontrafik inom EU och i våra länder”. Det sa Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i samband med att branschorganisa-tionen Transportföretagen nu har presenterat sin nya rapport Transporttrender 2025. Presentationen ägde rum mot bakgrund av det snabbt föränderliga internationella läge som kommer att ha en stor påverkan på såväl transportföretag som deras leverantörer. Men hur framtiden ser ut är just nu svårbedömt, konstaterade Anna Stellinger, Svenskt Näringslivs chef för internationella frågor och EU-frågor.

I rapporten Transporttrender 2025 ägnas av naturliga skäl mycket utrymme åt godstransporter, men mycket av det som rapporten tar upp har också direkt koppling till persontransporter och busstrafik.

– Mycket av det som sker i vår omvärld just nu är mycket oroväckande. Ett brutalt krig rasar i vårt närområde, otryggheten i samhället ökar, geopolitiska konflikter ställer marknader på ända och en växande regelbörda på inte minst EU-nivå beskär företagens möjligheter att verka och växa, konstaterar rapporten.

– Transportföretag behöver tydliga och rättvisa regler, men det får inte bli en administrativ börda som slår mot de seriösa aktörerna på marknaden. Vi ser en utveckling där företag lägger alltmer tid och resurser på att hantera komplexa regelverk i stället för att fokusera på att effektivisera och utveckla sina verksamheter, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Krångligare
Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, bekräftade bilden.

– Den verklighet som vi och våra medlemmar ser är att det bara blir krångligare och mer komplicerat att bedriva persontransporter, kommenterade hon.

– Det räcker med att nämna kör- och vilotider. Allting ska rapporteras ner på minutnivå. Ett skräckexempel är att om man kör en buss två minuter på garageplan och föraren glömde sätta i sitt kort. Då måste man skriva en rapport, ta kopia, förvara den säkert, skicka in den till Transportstyrelsen. Föraren riskerar personligen en bot på flera tusen. Företaget riskerar en anmälan. Får det för många anmälningar riskerar företaget sitt tillstånd. Och en del av våra företag har kanske 6000 – 7000 medarbetare.

– Det är helt sanslöst. För att inte tala om all rapportering som företagen ska göra om drivmedel, revisioner, hållbarhetsfrågor…

Markus Uvell, Nordic Public Affairs. Foto: Ulo Maasing.

Markus Uvell från konsultföretaget Nordic Public Affairs presenterade rapporten och pekade på en rad omvärldsfaktorer som har en stor betydelse för transportbranschen. En faktor är den gröna omställningen.

– Där är svenska företag föredömen, men samtidigt finns en politisk osäkerhet, både på EU-nivå och i en oförutsägbar svensk bränslepolitik, konstaterade Markus Uvell.

Han pekade också på underhållsskulden när det gäller vägar och järnvägar och pekade på alternativ finansiering som en möjlighet att åtminstone delvis hämta igen skulden.

Leveransstörningar
Inte minst svenska bussföretag har redan fått känna av den geopolitiska situationen med störningar i leveranskedjorna och försenade leveranser av både bussar och reservdelar.

– Transportbranschen kommer i kläm, även genom det tullkrig som USA:s president Donald Trump har dragit igång. Transportvägar i världen dras om och elektrifieringen riskerar att försenas, menade Uvell.

Kompetensförsörjningen inom transportbranschen uppmärksammas också i rapporten.

– Vår största utmaning just nu är kompetensförsörjningen. Utan tillgång till förare kommer utvecklingen, tvärt emot alla goda insatser, att bromsas upp, skriver Sveriges Bussföretags ordförande Tomas Byberg i rapporten.

Säkerhetspolitik, digitalisering och utvecklingen inom AI, Artificiell intelligens, tas också upp i trendrapporten. Det är områden som också påverkar persontransporterna.

– När det gäller AI är EU alltför fokuserat på risker istället för på möjligheter, menade Markus Uvell.

Anna Stellinger, Svenskt Näringsliv. Foto: Ulo Maasing.

Exceptionell ryckighet
Anna Stellinger, Svenskt Näringslivs chef för internationella frågor och EU-frågor, tog upp transportnäringens situation i ett brett perspektiv som hänvisade till ett uttalande av – Lenin!

– Ibland händer inget på flera decennier. Sedan händer enormt mycket på en väldigt kort tid. Vi befinner oss i en sådan tid nu, slog Anna Stellinger fast.

– Det som sker nu globalt och i Europa är stort. Relationer och institutioner som vi haft sedan andra världskriget skakas i grunden. Även våra gemensamma värderingar börjar naggas i kanten. Det här är förändringar som jag tror kommer att bestå.

Anna Stellinger har arbetat med frågor om handelspolitik sedan femton år.

– Jag har aldrig sett något liknande som idag, inte minst den exceptionella ryckighet i handelspolitiken som vi ser idag. USA annonserar tullar, drar tillbaka dem, annonserar dem igen, gör undantag, ändrar datum och så vidare. Det är förödande. Transportkedjorna, värdekedjorna kommer att förändras.

– Vi måste vara beredda på att det inte kommer att bli som förr.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)