
Bråket mellan SL och Nobina fortsätter. Ingen vet idag hur 44 linjer på Södertörn ska trafikeras om två månader. Foto: Ulo Maasing.
Det är fortfarande oklart vem som kommer att köra busstrafiken på södra Söertörn, söder om Stockholm från i sommar. Det är bara två månader och några dagar kvar innan trafiken på de 44 linjerna ska köras enligt det nya trafikavtalet. Samtidigt fortsätter SL och Nobina att träta om vad som gäller och vad det ska kosta. Cirka 60 000 dagliga bussresenärer på Södertörn vet alltså inte hur deras busstrafik kommer att rulla från den 20 juni. Nobinas förslag till lösning beskriver SL som ”ekonomiskt och affärsmässigt klandervärd”. Samtidigt lägger SL locket på om hur det blir om man inte kommer överens med Nobina.
”SL:s besked är att bussar även framgent kommer att trafikera Haninge och Nynäshamn” skriver den vikarierande SL-chefen Erik Norling på tisdagen till två SD-ledamöter i Region Stockholms trafiknämnd. Hur trafiken kommer att se ut preciserar dock inte SL-chefen.
Bussmagasinet har under flera dagar sökt svar från SL om vilken beredskap SL har om man inte skulle nå en lösning med Nobina i den laddade tvisten mellan parterna.
SL:s presstjänst har inte svarat på frågor om i vilken omfattning trafiken kommer att köras på de 44 linjer som berörs, inte heller om det pågår diskussioner eller förhandlingar med något annat trafikföretag än Nobina. Vilka bussar som ska användas och vilka förare som ska köra dem är inte heller något SL avslöjar.
Det var i april förra året som Nobina vann trafiken i Handen/Nynäshamn i den upphandling som trafiknämnden i Region Stockholm då avgjorde. Trafiken körs även idag av Nobina.
Det som hände efter trafinämndens tilldelningsbelsut är grunden till konflikten mellan Nobina och SL. Först den 5 augusti skrev SL trafikavtal med Nobina. Då hade tre och en halv månad gått utan att något hände. Det var dyrbar tid eftersom leveranstiden för de nya elbussarn som Nobina skulle bestämma är cirka femton månader.
Men det saknades en viktig bit i avtalet. SL måste godkänna Nobinas fordonsplan, alltså de bussar som företaget ska använda. Utan godkänd fordonsplan ansåg sig Nobina inte kunna lägga en miljardorder på nya bussar. Först i februari i år godkände SL Nobinas fordonsplan. Nobina beställde därpå nya elbussar till trafiken som till 85 procent ska köras på el.
Först i april nästa år kan de nya elbussarna vara på plats.
SL har erbjudit Nobina att skjuta på trafikstsarten enligt det nya avtalet till den 18 augusti i år, men absolut inte längre. Nobina, som kör trafiken idag, har erbjudit SL att köra vidare på det gamla avtalet fram till april nästa år. Det har SL sagt nej till.
Kruxet är att trafiken med de gamla bussarna är betydligt dyrare än med nya elbussar som Nobina räknat med i det nya trafikavtalet där det krävs att minst 85 procent av trafiken ska köras på el. De gamla bussarna kostar mer i drift, både när det gäller service och drivmedel.
Nix, säger SL till att låta Nobina köra vidare på det nuvarande avtalet. SL är också tydligt med att man anser att det är Nobina som har huvudansvaret för den uppkomna situationen.
– Startdatumet den 18 augusti är ovillkorligt. Det har SL tidigare gjort klart för Nobina. Den lösning Nobina föreslår skulle ge företaget 265 miljoner kronor i högre ersättning, skriver den vikarierande SL-chefen Erik Norling tilltre borgerliga politiker i regionens trafiknämnd.
– Den av Nobina föreslagna lösningen är ekonomiskt och affärsmässigt klandervärd samt skapar stor risk för överprövning. Det är SL:s bestämda mening att det ingångna avtalet följs, skriver Norling till Anna Malm Kelfve (M), Karl Henriksson (KD) och Daniel Adborn (L).
Hur trafiken ska köras om Nobina och SL inte kommer överens snart tiger däremot SL om.
Nu återstår att se vem av parterna som blinkar först i fighten.
Sluta skylla på varandra. Lös problemet. Ta ert ansvar eller avgå!