Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Treaxligt när Scania ökar elbussutbudet

Scania lanserar nu ett treaxligt elbusschassi för lågentrébussar. Bild: Scania.

Busstillverkaren Scania ökar nu sitt utbud av batterielektriska bussar. Det sker genom ett nytt chassialternativ för bland annat regionbussar. Det nya chassit kombinerar Scanias nyligen lanserade elmaskin, nya laddningslösningar och en uppdaterad bakaxel. Chassit är en variant av den batterielektriska bussplattform som fordonsjätten introducerade 2023.

Den nya lågentrévarianten är utvecklad för att möta kraven i mer krävande trafikuppdrag och är tänkt att fungera i såväl stadstrafik som förorts- och regiontrafik.

Två nya axelutväxlingar med snabbare utväxlingsförhållanden ska enligt Scania minska interna förluster och förbättra den totala verkningsgraden. Den nya styrda stödaxeln är konstruerad för att matcha den nya drivaxeln och bidra till en bättre viktfördelning och minskat däckslitage.

– Med en helt ny elmaskin är det här treaxlade chassit både kraftfullt, energieffektivt och driftsäkert. Det ger utmärkt tillgänglighet, räckvidd, acceleration och startförmåga – inte minst i branta backar. Bussen kan anpassas till lokala behov. Bland annat erbjuds fler alternativ för placering av laddutag, som ett ladduttag bak med möjlighet till snabbladdning, säger Carl-Johan Lööf, Head of Product Management för People Transport Solutions på Scania.

– I takt med att elektrifieringen fortsätter att accelerera globalt kommer bussar som bygger på den här plattformen att vara konkurrenskraftiga världen över.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)