Färjerederiet Wasaline satsar på mer eldrift i sin trafik mellan Umeå och Vasa. Rederiets fartyg Aurora Botnia får den kommande vintern utökad batterikapacitet på 10,4 MWh. Därmed räknar rederiet med att minska sina utsläpp av växthusgaser med 23 procent.
Med de nya LFP-batterierna (litiumjärnfosfat) beräknas Aurora Botnia minska utsläppen av växthusgaser med 77 procent per resa, jämfört med det tidigare fartyget på rutten, Wasa Express.
Aurora Botnia är ett hybridfartyg som idag är utrustat med dubbelbränslemotorer och 2,2 MWh batterier och eldrivna propellrar.n Fartyget drivs med naturgas och batterier. Även biogas används.
– Vi jobbar konstant med att göra rutten mellan Vasa och Umeå till en grön sjöfartskorridor. Att nu utöka batterikapaciteten är ett stort steg där vi nu har möjlighet att göra vårt fartyg ännu miljövänligare, samt allokera större volymer till batterierna och biogas, säger Peter Ståhlberg, vd för Wasaline.
Lämna ett svar