
Efter framgångsrika tester med en långtradare från Mercedes-Benz planerar Milence att under andra halvåret börja etablera laddstationer för megawattladdning. Foto: Milence.
Megawattladdning, en teknik för att dramatiskt minska laddtiden för eldrivna långfärdsbussar och lastbilar, rycker allt närmare praktisk användning. Företaget Milence har nu framgångsrikt testat tekniken som kan minska laddtiden för långväga batteridrivna bussar och lastbilar med omkring 90 procent. ”Den nya tekniken kommer att fullständigt ändra förutsättningarna för eldrivna vägtransporter”, hävdar Milence.
Milence ägs gemensamt av Volvo Group, Traton Group där Scania och MAN ingår, samt Daimler Truck, där busstillverkarna Setra och Mercedes-Benz ingår.
Tillsammans med ett annat företag, Power Electronics, har Milence nu testat tekniken på en eldriven långtradare från Mercedes-Benz.
– De första testerna visar att vi är på god väg att nå vårt gemensamma mål. Vi är helt övertygade om att framtiden för vägtransporter är elektrisk, säger Anja van Niersen, vd för Milence.
De första laddstationerna för megawattladdning kommer att etableras av Milence under det andra halvåret i år. Företaget kommer också att presentera sin lösning på IAA-mässan i Hannover i september.
Megawattladdning (MCS, Megawatt Charging System) är en teknik för att ladda tunga elfordon med upp till 3,75 megawatt (3750 kW) växelström vid 3000 ampere. Det laddsystem som Milence nu har testat levererar 1,1 megawatt, men kan leverera 1,44 megawatt. Lösningen reducerar laddtiden med cirka 90 procent och gör det möjligt att ladda batterierna på tunga fordon på omkring 30 minuter.
Som jämförelse har dagens laddstationer där laddning sker via CCS-kontakt en laddkapacitet på 400 kW vid 500 ampere.
Placeringen av MCS-kontakten på fordonen är standardiserad till fordonets vänstersida, höfthöjd och mellan två och 4,8 meter bakom fordonets front. Företagets laddstationer ska fungera för lastbilar och långfärdsbussar från samtliga tillverkare på marknaden.
Milence har som mål att etablera minst 1 700 högpresterande offentliga laddpunkter i Europa till år 2027.
Företagets första nordiska laddstation öppnas i Varberg och följs av en rad andra. I en andra fas ska stationen i Varberg, liksom övriga av Milence laddstationer få laddplatser med megawattladdning.
Lämna ett svar