Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Produktionsstart för Volvos eldrivna dubbelledbussar

Volvo Bussar har nu startat produktionen av sin dubbelledade elbuss för BRT-system. Bild: Volvo Bussar.

Volvo Bussar har nu startat produktionen av sina första chassier för eldrivna, dubbelledade bussar. Tillverkningen sker vid Volvos fabrik i Curitiba, Brasilien, och chassierna kan levereras till BRT-system över hela världen. Den dubbelledade bussen, Volvo BZRT, är 28 meter lång och kan ta upp till 250 passagerare.

– Produktionsstarten i Brasilien markerar ett betydelsefullt steg i vårt arbete med att leverera hållbara persontransportlösningar. Elbussar med hög kapacitet är en central del av vårt erbjudande inom hållbar mobilitet, säger André Marques, vd för Volvo Bussar i Latinamerika.

Volvo BZRT är en helt eldriven buss som är utrustad med två motorer på vardera 200 kW. Den sammanlagda effekten är således 400 kW, vilket motsvarar 540 hästkrafter. Chassit kan ta upp till åtta batteripaket med en sammanlagd kapacitet på 720 kWh. Beroende på laddningslösning tar det mellan 2 och 4 timmar att ladda batterierna helt.

Batterierna är placerade under bussgolvet. Det gör att golvet inne i bussen är helt plant.

Bussen har Volvos tvåväxlade, automatiserade I-Shift växellåda. Den är också utrustad med en omfattande utrustning för säkerhet och förarstöd. Bland dessa finns front- och sidosensorer för döda vinklar för att skydda fotgängare, cyklister och andra trafikanter.

Volvo BZRT har också sensorer för vägmärken liksom Volvo Dynamic Steering, VDS.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)