Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, riktar skarp kritik mot den upphandling av skolskjuts och persontransporter som två kommuner i Region Uppsala nu genomför. ”Trafikföretagen ska bära hela risken utan att ens få veta hur mycket de ska köra”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Samtidigt har en annan upplandskommun valt apptaxiföretaget Bolt för skolkörningar.
Det är de två Upplandskommunerna Knivsta och Håbo som just nu upphandlar skolskjuts och persontransporter. I upphandlingen ställer kommunerna höga krav på tillgänglighet, säkerhet, miljöprestanda och fordonskvalitet. Men anbudsgivarna ska endast ämna ett pris per körd kilometer, utan att ens veta hur många fordon som krävs för trafiken under avtalstiden.
Obalans
Det innebär att hela ansvaret för att dimensionera kapaciteten hamnar hos trafikföretaget.
– Det är inte rimligt att lägga ut en upphandling där leverantören ska bära full risk för fordon, personal och planering utan att ens veta hur mycket som kommer att efterfrågas, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Enligt Transportföretagen är den modell som Knivsta och Håbo använder inte unik, trots att den saknar balans i fördelningen av ansvaret.
– En modell där hela kostnadsbilden skjuts till ett rörligt kilometerpris, men utan tydlig volym eller fordonsdimensionering, ger inte kommunen förutsättning att få seriösa aktörer till en rimlig kostnad, säger Tina Thorsell.
Apptaxi
Samtidigt som Transportföretagen riktar kritik mot Håbo och Knivsta kommuner har en annan Upplandskommun, Sigtuna, tilldelat apptaxibolaget Bolt ett tvåårigt avtal, rapporterar Sveriges Radio P4 Stockholm.
Bolt ska köra skol- och omsorgsresor på uppdrag av Sigtuna kommun.
Bolt har tidigare vunnit Region Uppsalas upphandling av sjukresor, färdtjänst, skolskjuts och omsorgsresor, något som har fått skarp kritik från Svenska Taxiförbundet.
Taxiförbundet hävdar att Bolt under hela sin tid i Sverige har avvisat kollektivavtal och rimliga villkor för sina förare.
Bolt tillbakavisar kritiken. ”Vi. samarbetar med åkerier som erbjuder kollektivavtalsliknande villkor, inklusive lön, arbetstid och semesterersättning. En central del av vår modell är att förenkla för partners att uppnå hög beläggning utan att tumma på kvaliteten eller tryggheten i trafiken”, skriver företaget till Bussmagasinet.
– Vi fokuserar på kvalitet och punktlighet – men också på att våra partners ska ha goda förutsättningar att lyckas. Intjäningen för förare inom det här avtalet kommer att ligga i det övre skiktet av vad som är marknadsmässigt, säger Roger Björkbacka, policychef på Bolt.
Lämna ett svar