
Den pågående stora upphandlingen av bland annat skolskjuts i Region Kalmar har stoppats tills vidare. Foto: Region Kalmar.
Förvaltningsrätten i Växjö har stoppat Region Kalmars pågående upphandling av skolskjutsar efter en begäran från lokala taxiföretag att upphandlingen ska överprövas. Domstolen förbjuder regionen från att ingå avtal i den pågående upphandlingen av skolskjuts, linjetrafik och särskilda persontransporter innan överprövningen är avgjord. Bakgrunden är att taxiföretagen har reagerat på de krav som ställs i upphandlingen och som de menar i praktiken stänger ute mindre taxiföretag.
Regionen gick nyligen ut med en omfattande upphandling av linjetrafik och skolskjuts med trafikstart 2027. Bland kraven finns för flera trafikpaket ett krav på att skolskjutsarna ska köras med buss, även på landsbygden. Taxiföretagen menar att konsekvensen är att de tvingas in i samarbeten med stora bussföretag eller att slås ut från marknaden.
Taxiföretagen anser också att trafikpaketen är så stora att små aktörer inte kan lägga anbud. Sammantaget hotar upphandlingen de små taxiföretagens existens.
Omsättningskrav
I upphandlingen ställer regionen också omsättningskrav på företagen för att de ska kunna tilldelas trafik. För trafik som i huvudsak gäller linjetrafik krävs för 1 – 10 fordonsomlopp är kravet en omsättning på minst tio miljoner per år. För 11 – 40 fordonsomlopp minst 30 miljoner/år, för 41 – 125 fordonsomlopp minst 100 miljoner/år och för större omlopp minst 500 miljoner/år i omsättning.
För trafikpaket som i huvudsak gäller skolskjuts och särskild kollektivtrafik är omsättningskravet för 1 – 10 fordon minst fyra miljoner/år, För 11 – 40 omlopp minst tio miljoner/år, för 41 – 125 omlopp minst 100 miljoner/år och för större omlopp minst 50 miljoner/år.
– Konkurrensbegränsning. Att Region Kalmar inte förstår de mindre trafikföretagens betydelse för regionens utveckling är beklagligt. Regionen skyller på att det är för ansträngande för tjänstemännen att hantera flera anbud och avtal, säger Svenska Taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén.
– Utan skolskjutsuppdragen riskerar de lokala taxiföretagen att inte längre bära sig. Då kan vi ha en situation där kollektivtrafik och skolskjuts fungerar men där allmänheten inte längre kan ta taxi från tåget, flyget eller restaurangbesök. Svarttaxi blir då det enda alternativet.
Taxiförbundet menar att villkoren i upphandlingen är konkurrensbegränsande och välkomnar att förvaltningsrätten tills vidare förbjuder regionen att teckna avtal i upphandlingen.
– Det är förbundets förhoppning att regionen och samtliga trafikföretag – stora som små – gemensamt kan arbeta för en bra kollektivtrafik där det lokala näringslivet gynnas. En levande bygd förutsätter en väl fungerande och tillgänglig taxiservice, säger Natalee Ågren, verksamhetschef vid Svenska Taxiförbundet.
Varenda människa behöver inte nödvändigtvis driva eget företag, om man nu ändå väljer att göra det så får man räkna med att man inte kan vara med i alla upphandlingar. Kravet på omsättning eller vinst säkerställer att bolaget har god ekonomi vilket innebär att man slipper sätta allmänheten i en situation där trafiken inte fungerar pga konkurs eller annat. Det går alldeles utmärkt att ta anställning i ett större bolag istället för att kalla sig egenföretagare för att vinna prestige
Konstig kommentar ang egna företagare. Erfarenheten från borttagandet av den trafikeringsplikt som fanns förut visar att mindre orter tappar hela taxiservicen när man tappar samhälls resorna. Det är ofta små företag som funnits länge och är svåra att starta om när möjlighet ges om tex 8 år. Som kund blir du hänvisad till svarttaxi om du tex skall från tågstationen och hem med ditt bagage. En framkörningsavgift på 450kr för en resa på 4 km är inte så kul. Förut skötte det lokala taxibolaget alla samhällsresor, akuta transporter till sjukhus, flygtaxi sjukhus, resor hem från krogbesök etc etc.