Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Milstolpe för dynamisk busstrafik

X-linjen i Säffle passerar på onsdagen en milstolpe. Foto: Värmlandstrafik.

Den dynamiska busstrafiken X-linjen i Säffle passerar på onsdagen en milstolpe. Under dagen räknas nämligen den 100 000:e resenären in på linjen. Värmlandstrafik lanserade i samarbete med Nobina konceptet hösten 2021. Trafiken blev snabbt en succé och hade redan efter två år tio gånger så många resenärer som den tidigare, traditionella busslinjen i Säffle.

– X-linjen gillas av gammal som ung. Resandet med kollektivtrafik har mångdubblats i Säffle, säger Mathias Lindgren, tätortstrafikchef på Värmlandstrafik.

X-linjen är busstrafik utan tidtabell och bestämd linjesträckning som bokas via en app. Värmlandstrafik blev först i Sverige med att lansera konceptet i tätt samarbete med bussföretaget Nobina.

– Det är roligt att se hur bra det går när vi vågar testa nya tekniska lösningar och tänka nytt i kollektivtrafiken. X-linjen visar att innovation och mod kan göra verklig skillnad för resenärerna, säger Åsa Andreasson, affärschef för Nobinas trafikområde Värmland.

Mathias Lindgren, tätortstrafikchef på Värmlandstrafik. Foto: Värmlandstrafik.

Sedan den första resan gjordes med X-linjen i Säffle har tjänsten byggts ut i Värmland. I sommar körs X-linjen i Sunne för tredje året i rad och den 18 augusti har trafikkonceptet premiär i Grums. Dessutom har flera liknande trafikkoncept lanserats på andra platser i Sverige.

– Intresset för X-linjen har varit enormt i kollektivtrafikbranschen och vi har haft otaliga studiebesök i Säffle. Värmland ligger i framkant när det kommer till dynamisk trafik, säger Mathias Lindgren.

Europas största projekt med efterfrågestyrd trafik är Moia i Hamburg där omkring 250 bussar ingår.

Den 4 – 5 november arrangerar Värmlandstrafik en nationell konferens i Karlstad med fokus på dynamisk trafik.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)