Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökat skydd i kollektivtrafiken – ”samhället måste finansiera”

Två utredningar har nu lämnat sina rapporter om hur skyddet i kollektivtrafiken kan ökas. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen går nu vidare för att öka skyddet för resenärer och anställda i kollektivtrafiken. På tisdagen tog regeringen emot den senaste delen av två utredningar om skydd i kollektivtrafiken. Den ena delen innehåller förslag till en ny lag om skydd i kollektivtrafiken, den andra delen handlar om ett nationellt program för kollektivtrafikskydd. Bakgrunden är de senaste årens ökade hotbild i samhället. Sveriges Bussföretag välkomnar utredningarna.

Målet med utredningarna är att skapa förutsättningar att förbättra tryggheten i kollektivtrafiken genom att stärka det säkerhetsarbete som olika aktörer ska bedriva. Genom en bättre samordning ska åtgärder vidtas som är anpassade till den hotbild som råder vid ett enskilt tillfälle. Bland annat ska skyddet vid stora bytespunkter ägnas särskild uppmärksamhet.

– I den svenska kollektivtrafiken ska alla resenärer kunna känna sig trygga. Två olika utredningar har arbetat med att ta fram åtgärder och lagstiftning för ökat kollektivtrafikskydd. Regeringen kommer nu att analysera hur detta viktiga underlag ska tas vidare, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Nils Ericsonterminalen i Göteborg. Enligt utredningarna ska skyddet stärkas särskilt vid stora bytespunkter för kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Trafikverket ska enligt utredningarna stärka säkerhetsarbetet genom att arbeta med omvärldsbevakning, nationella risk- och sårbarhetsanalyser och nationell samverkan. Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) vara den myndighet som ska förvalta men också ta fram olika slags material för att stötta arbetet, bland annat genom att ta fram utbildningsmaterial och ställa upp med stöd.

– Sveriges Bussföretag tycker att det är positivt med att åtgärder vidtas för att stärka skyddet för kollektivtrafikresenärerna. Det är viktigt att vi är proaktiva och bidrar till det trygga och säkra resandet med kollektiva transportmedel, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.

Hon framhåller samtidigt att bussbranschen kännetecknas av små marginaler och fortfarande känner av effekterna från pandemin.

– Ska samhället stärka skyddet i kollektivtrafiken är det en insats som också samhället får ikläda sig finansieringsansvaret för. Det är inte rimligt att kostnaden för dessa åtgärder vältras över på företagen.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)