Flera viktiga framgångar för bussresearrangörer och andra små och medelstora researragnörer. Så summerar den internationella vägtransport-unionen, IRU, resultatet av Europaparlamentets omröstning om EU:s kommande, nya paketresedirektiv. ”Men ännu återstår det för rådet, parlamentet och kommissionen att göra upp om det slutliga lagförslaget. Först efter det vet vi hur den nya lagstiftningen blir”, kommenterar Anna Grönlund, branschchef i Sveriges Bussföretag och ordförande i IRU:s passagerarkommitté.
Parlamentet har i sin omröstning bland annat avvisat EU-kommissionens krav att resenärer i förskott ska betala högst 25 procent av resans pris. Samtidigt har parlamentet klarare definierat vad som ska betraktas som oundvikliga och extraordinära förhållanden.
Parlamentet har också sagt nej till kommissionens förslag att resebokning ska klassas som paketresa om en kund lägger till tjänster i sin resebokning mellan tre och 24 timmar efter bokningen.
IRU framhåller att det inför de kommande förhandlingarna mellan rådet, parlamentet och kommissionen, den så kallade trilogin, finns flera viktiga frågor som ännu inte är avgjorda.
En av de frågor som IRU ser som viktigast är kommissionens förslag gäller återbetlningsskyldighet vid inställda resor. Kommissionen vill att operatörer blir återbetalningsskyldiga till arrangörer inom sju dagar och att arrangörerna i sin tur ska betala tillbaka inställda resor till kunderna inom fjorton dagar.
– För små turistbussföretag som endast svarar för en del av ett paketarrangemang vore ett sådant krav omöjligt att klara, anser IRU som vill att tiderna fördubblas till femton respektive 30 dagar.
Lämna ett svar