Den miljardslukande bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm blir ytterligare försenad. Det senaste budet var att terminalen skulle öppna i april nästa år men nu heter det att trafikstarten kommer att ske ”så snart som möjligt” under hösten 2026. Det innebär att den av många hårt kritiserade provisoriska terminalen för bussarna till Nacka och Värmdö blir kvar längre än planerat.
Enligt SL beror den senaste förseningen av bussterminalen på att installationsarbetena har försenats. Anledningen är, säger SL, att bussterminalen är en i många avseenden unik anläggning och det gör det svårt att beräkna hur lång tid bygget ska ta.
Olika system som ventilation, sprinkler, dörrar och låsfunktioner visat sig svårare och mer tidskrävande att programmera och koppla samman än man tidigare har räknat med.
Den nya bussterminalen byggs av Stockholms stad med Region Stockholm som beställare. Stockholms stads projekt gör bedömningen att det i dagsläget är en försening på 6-10 veckor efter tidplan och eftersom arbetet är komplext kan det fortfarande tillstöta komplikationer som gör det svårt att definiera ett exakt datum för trafikstart.
Förseningar och skenande kostnader
Både budget- och tidsramar för terminalbygget har spräckts gång på gång. Den ursprungliga budgeten från 2014 för terminalbygget var 1,4 miljarder kronor. När bygget startade 2018 hette det att terminalen skulle vara klar 2023.

Den hårt kritiserade tillfälliga bussterminalen vid Stadsgården blir kvar längre än planerat. Foto: Ulo Maasing.
Kostnaderna skenade. År 2020 beräknades bygget kosta 2,7 miljarder kronor och terminalen skulle börja användas i januari 2024.
I december 2022 hade kostnaderna för terminalbygget dragit iväg till en prognos på 3,3 miljarder kronor.
Det stannade inte där.
I februari 2023 stod det klart att terminalbygget skulle spräcka alla tidigare ekonomiska kalkyler och notan väntades då landa på 5,7 miljarder kronor, mer än dubbelt så mycket som kalkylen från 2020.
Samtidigt sköts tidpunkten för när terminalen kunde börja användas till hösten 2025.
I december förra året räknade tjänstemännen på trafikförvaltningen i Region Stockholm med att slutnotan för terminalen skulle landa på 6,5 miljarder. Samtidigt varnade Stockholms stad för följderna av försenade installations- och entreprenadarbeten i terminalen.
”Det bedöms därför i nuläget att risken är betydande för att trafikstarten försenas”, skrev dåvarande SL-chefen David Lagnegård i vintras till politikerna i regionens trafiknämnd.
Varningen visade sig vara befogad.




Artiklar(RSS)
Lämna ett svar