Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kostnaderna fortsätter skena för bussterminal

Vänthallen i den blivande bussterminalen i Katarinaberget i Stockholm. Bild: Region Stockholm/Foster/Link Arkitektur.

Kostnaderna för den blivande bussterminalen i Katarinaberget i Stockholm fortsätter att skena. Den ursprungliga budgeten från 2014 var 1,4 miljarder. 2020 hade de kalkylerade kostnaderna stigit till tre miljarder. Nu visar det sig att kostnaderna sedan dess har mer än fördubblats. Risken för att den redan försenade terminalen blir ännu mer försenad är också stor.

Politikerna i Region Stockholms trafiknämnd är kallade till ett extra sammanträde omedelbart efter trettonhelgen. Där ska de fatta ännu ett i raden av beslut om att genomföra det pågående bygget av bussterminalen.

Senast låg ärendet på trafiknämndens bord i januari i år och klubbades av regionfullmäktige i februari. Då hade investeringskostnaderna för bussterminalen rusat upp i drygt 5,8 miljarder kronor från ursprungliga 1,4 miljarder.

Men nu visar det sig att de 5,8 miljarderna inte räcker för att bygga färdigt terminalen. Istället räknar tjänstemännen i regionens trafikförvaltning med att slutnotan för den nya terminalen landar på 6,5 miljarder kronor.

Fakta om bussterminalen i Katarinaberget i Stockholm

Terminalen byggs i Katarinaberget intill Slussen i Stockholm.
Separat vänthall för resenärer.
6 ankomstplatser (där två ytterligare hållplatser kan användas som ankomstplatser).
17 avgångshållplatser.
17 reglerplatser.
Huvudentré på Katarinavägen, anslutning från tunnelbanans entré på Götgatan samt ytterligare tre ingångar på Stadsgårdsleden..

Till det kommer en reserv på 500 miljoner kronor, varav 135 miljoner blir regionens ansvar och resten landar hos Stockholms stad. ”Utifrån historiken om betydande utgiftsökningar i Bussterminal Slussen finns behov av en riskreserv”, skriver SL-chefen David Lagneholm till politikerna i trafiknämnden.

Men det är inte bara kostnaderna för terminalen som har rusat i höjden. Samtidigt har bygget försenats mer och mer. När bygget startade 2018 hette det att terminalen skulle vara klar 2023.

År 2020 var bedömningen att terminalen skulle börja användas i januari 2024. För ett år sedan hade öppningen skjutits upp till hösten 2025. Men i november i år varnade Stockholms stad om försenade installations- och entreprenadarbeten i terminalen.

” Det bedöms därför i nuläget att risken är betydande för att trafikstarten försenas”, skriver SL-chefen till politikerna i regionens trafiknämnd.

Taggat som: , , , ,

7 kommentarer »

  1. Med tanke på kostnaden för terminalen borde trafikförvaltningen även tänka om när det gäller Roslagsbanan’s förlängning till Odenplan som jag som Åkersbergabo tycker är helt förkastligt

    • Snart är tunnelbanan till sickla och Nacka klar. Då kommer den att avlasta Slussen bussar. Skulle vara kul att se en beräkning på hur stor Slussens busstrafik blir med nya tunnel banan?

  2. Det här är bara för sorglig läsning. Så mycket skattepengar åt helvete. Bara för att borgerliga politiker fick för sig att det skulle kosta 1,4 miljarder…
    Det vet väl alla att det sättet som de räknar på, det funkar aldrig. För de borgerliga kan inte samhällsekonomi.

  3. Någon duktig journalist borde undersöka varför allt som SL företar sig går åt pipan. Förutom att arbetet med den nya bussterminalen vid Slussen har försenats flera år och nu tycks bli nästan 5 ggr dyrare än plan, står även bygget av Tvärbanans Kistagren helt stilla sedan ett år efter en misslyckad upphandling av byggentreprenör och därmed följande fördyringar.

    Under samma period som Stockholms kollektivtrafik har vanskötts har man i Helsingfors byggt 25 kilometer helt ny spårväg runt halva staden (den s.k. Spårjokern). Linjen öppnade flera månader före planerad trafikstart och till en kostnad som låg 30 miljoner svenska kronor UNDER budget. Under ungefär samma period har Helsingfors stad också förlängt spårvägssystemet 4,5 kilometer till den nya stadsdelen Fiskehamnen (ett gammalt hamnområde som liknar Hammarby sjöstad och Norra Djurgårdsstaden). I Stockholm står projektet ”Sammankoppling av Spårväg City och Lidingöbanan via Norra Djurgårdsstaden” (3,6 kilometer) helt stilla sedan 2015 på grund av politisk oförmåga och käbbel. En avsiktsförklaring är nu undertecknad som antyder att projektet Spårväg City skulle kunna vara i hamn först 2040. Allt medan en toppmodern spårvagnsdepå ute på Lidingö, för snudd på en miljard, inte kommer till fullt utnyttjande fast den stått klar sedan 2015.

    Varför är misslyckas alltid Stockholms politiker med vad de företar sig medan grannstaden Helsingfors bygger och inviger på löpande band? Det borde en duktig journalist gräva i.

    För övrigt anser jag (baserat på fakta) att omdragningen av Roslagsbanan in till Stockholms city en av Stockholmsregionens mest lönsamma trafikinvesteringar. Sabotera inte den utbyggnaden också!

  4. Att det finns ”fakta”på omdragningen av Roslagsbanan skulle vara lönsam måste vara baserad på samma glädjeberäkning som bygget av Slussenterminalen.

    Bygg spårväg mellan Stureplan och Östra istället!

Trackbacks

  1. Slussens bussterminal blir en halv miljard dyrare än beräknat - hufvudstadsbladet.se
  2. Slussens bussterminal blir en halv miljard dyrare än beräknat - idag nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)