Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: MAN:s batteridrivna turistbuss avtäckt

MAN har nu lanserat sin batterielektriska turistbuss, Lion´s City E. Foto: Ulo Maasing.

Många har talat om den, men få hade sett hur den verkligen ser ut. I somras kunde Bussmagasinet presentera prototypen till den nya, batterielektriska turistbussen från MAN. Inför Busworld i Bryssel avtäcktes bussen på fredagen. Bussmagasinet var naturligtvis på plats.

Det var en stor publik från press, konkurrenter och andra på plats när MAN på fredagseftermiddagen avtäckte sin av många emotsedda eldrivna turist- och långfärdsbuss Lion´s Coach E. I somras visade företaget en prototyp för ledande branschmedia, men nu visades den slutgiltiga produkten upp.

Avtäckt. MAN:s busschef Barbaro Oktay strålade av glädje. Foto: Ulo Maasing.

Den buss som MAN visar på Busworld är treaxlig och 13,9 meter lång med en tillåten bruttovikt på 27,3 ton. De tre axlarna gör att det finns en ”viktreeserv” som kan utgnyttjas för extra batterikapacitet. Ett eller två batteripaket kan placeras framför bakaxlarna och komplettera de fyra paketen bakom bakaxeln utan att bagageutrymmet minskar dramatiskt. Minst elva kubikmeter bagage ryms.

Passagerarkapaciteten är upp till 63 personer. Bagageutrymmet kan ju vara en utmaning när det gäller batteridrivna turist- och långfärdsbussar. Men MAN har lyckats åstadkomma ett bagageutrymme som motsvarar det i den dieseldrivna Lion´s Coach.

Exteriören har blivit mer aerodynamisk och kurvig. Foto: Ulo Maasing.

Vid första anblicken kan Lion´s Coach E till det yttre vara identisk med sin dieseldrivna släkting. Men det finns en del som skiljer den batteridrivna versionen från den konventionella. Fronten, bussens ansikte, har fått sig en lyftning men det handlar inte bara om utseende utan främst om aerodynamik.

Räckvidden på en laddning är oerhört viktig när det gäller elbussar. Därför har MAN på Lion´s Coach E gjort en del förändringar för att få ner vindmotståndet. Mest syns det på bakpartiet som har fått en kurvig form, samtidigt som spoilern har blivit längre och även fått en mer aerodynamisk form.

Enligt MAN har företaget på den nya elbussen fått ner luftmotståndet till en nivå som motsvarar motståndet hos en kompakt SUV.

Förarplatsen i Lion´s City E. Foto: Ulo Maasing.

3000 elbussar
För MAN har lanseringen av en elektrisk turistbuss varit en naturlig utveckling. Företaget har levererat närmare 3 000 elbussar sedan 2019, först rena stadsbussar men de senaste åren även bussar för regiontrafik. Enbart under första halvåret i år sålde MAN 670 elbussar. Hälften av företagets sålda stadsbussar i Europa var då eldrivna.

I Lion´s Coach E har MAN dragit nytta av sin lastbilsproduktion och använt mycket av teknologin från eldrivna lastbilar.

Lion´s Coach E använder således NMC-batterier som serietillverkas i stor skala vid MAN:s egen batterifabrik i Nürnberg. Den användbara batterikapaciteten är från 320 till 480 kWh och räckvidden upp till 650 kilometer.

Intressant är att batterierna har batteripass, något som blir krav i EU i februari 2027. Det är ett digitalt dokument som följer med batterierna genom hela deras livscykel, från tillverkning till återvinning. Det innehåller detaljerad information om batteriets sammansättning, ursprung, koldioxidavtryck och återvinningsmöjligheter.

Fyra paket med MAN:s egna batterier är placerade bakom bakaxeln. Foto: Ulo Maasing.

Långa resor
MAN räknar inte med att Lion´s Coach E i dagsläget främst ska vara en buss för långa resor runt om i Europa, snarare kommer den främst att användas för korta och medellånga resor, bland annat flygbusstrafik och storstadsresor. Men företaget väntar sig också att bussen kommer att vara attraktiv för turistgrupper och researrangörer som ställer höga krav på hållbarhet.

Laddning sker via CCS-kontakt och en effekt på upp till 375 kW. I kombination kör- och vilotidsreglerna för bussförare innebär det att bussen redan idag kan användas på samma sätt som en dieselbuss. När infrastrukturen byggs ut för så kallad megawattladdning på upp till 750 kW räknar MAN med att riktigt långa elbussresor blir möjliga, till och med utan daglig laddning.

Interiören på utställningsbussen. Foto: Ulo Maasing.

MAN startar med att lansera den treaxliga fjortonmetersversionen av Lion´s City E. Efter hand kommer företaget att steg för steg introducera fler turistbussversioner fram till decennieskiftet. Målet på medellång sikt är att nå samma kostnader som för dieselbussar genom minskad energiförbrukning och lägre kostnader för underhåll och reparationer.

Under ”huven”. Foto: Ulo Maasing.

Motorn i Lion´s City E är en centralmotor, MAN:s egen eCD330 som också används i företagets lastbilar. Den är placerad under batteripaketen bak i bussen.

Maxeffekten är 330 kW (449 hk) vid 2 740 – 5 500 varv i minuten. Växellådan är MAN:s automatiserade, fyrväxlade TipMatic 4.

MAN visar också Lion´s City E med lågentr´och i klass II-utförande. Foto: Ulo Maasing.

I början av nästa år börjar serieproduktionen vid MAN:s fabrik i Ankara, Turkiet. Då ska en förserie först levereras till utvalda kunder på företagets europeiska nyckelmarknader.

Lätthybrid
Även om Lion´s City E är det stora dragplåstret hos MAN finns där naturligtvis annat att se. Bland annat visar företaget sin stadsbuss Lion´s City E LE, en lågentrébuss som MAN planerar att visa på många kommande mässor.

Bussen är den första större uppgraderingen av MAN:s eldrivna stadsbuss sedan lanseringen 2019. Bland annat har den MAN:s egna NMC-batterier med högre energitäthet. Det ger bussen ett ökat användningsområde, både som stads- och förortsbuss, men också som regionbuss. Bussen på mässan är således en klass II-buss.

Två Neoplan turistbussar finns också på plats, dels en Skyliner, dels en Tourliner.

Skylinern är en ”Auwärter edition”, en specialversion för att hylla Neoplans grundare som vi tidigare rapporterat om. Tourlinern är en speciell ”säkerhetsversion” med mängder av system för förarstöd.

Taggat som: ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)