
Irizar presenterar på Busworld sin nya, eldrivna normalgolvsbuss för regiontrafik. Foto: Ulo Maasing.
Marknaden för elbussar vidgas nu snabbt. Till för inte så länge sedan var det nästan likhetstecken mellan elbussar och stadsbussar. Men nu kommer eldrivna regionbussar (ibland kallade intercitybussar) på bred front, likaså turist- och långfärdsbussar. Ett exempel är spanska Irizar som på Busworld har premiär på en ny elbuss för regiontrafik, förutom en ny stadsbuss. Flera andra tillverkare presenterar nya, eldrivna långfärds- och turistbussar vilket vi återkommer till i kommande artiklar.
Irizar, som i Sverige representeras av Lecab lastbilar, har på mässan premiär på två nya bussar i sin Efficient range-serie, båda eldrivna.
Nya Irizar i3 är en eldriven normalgolvsbuss som kompletterar den spanska tillverkarens utbud av elbussar. Lågentréversionen av i3 lanserades på bussmässan i Madrid förra året.
Den buss med normalgolv som nu presenteras av Irizar är främst tänkt för regiontrafik, men kan också användas för enklare beställningstrafik. Bagageutrymmet är på upp till sju kubikmeter och räckvidden drygt 450 kilometer.
Många av komponenterna är gemensamma med andra modeller från Irizar och nästan alla komponenter i exteriören är identiska med lågentréversionen av i3. Det är en stor fördel för operatören som kan minimera sitt reservdelslager.
Genom att använda nya, lättare och starkare material i konstruktionen har Irizar lyckats sänka vikten med ett ton. Irizar i3 har en självbärande kaross och kan byggas på elbsschassier även från andra busstillverkare. Scania visar således på Busworld en lågentrébuss på Scaniachassi för stads- och regiontrafik: Scania Irizar i3.
Den i3 som Irizar visar på mässan är 12,2 meter lång och har 49 sittplatser och en rullstolsplats. Bagageutrymmet är 5,5 kubikmeter. Batterikapaciteten är upp till 528 kWh. Laddning kan ske antingen via CCS-kontakt på 150 kW eller upp till 300 kW via pantograf som sänks ner mot busstaket. Motorn är på 260 kW (350 hk).
Stadsbuss
Den andra nyheten från Irizar på Busworld är den batterielektriska klass I-bussen ie bus Efficient där Irizar i likhet med i3 har lyckats pressa vikten med 1 000 kilo. Det ger 5 procent högre passagerarkapacitet jämfört med den tidigare generationen.
Nya i3 har även bredare dörrar och mittgång vilket inte minst underlättar passagerarflödena och bidrar till kortare hpållplatstider. Interiören har fått ny, bättre belysning och bättre A/C på förarplatsen.
Längden är 12,2 meter, passagerarkapaciteten är 27 sittande, två rullstolar och 55 stående. Batterierna är Irizars fjärde generation med upp till 500 kWh kapacitet vilket ger en räckvidd på upp till 400 kilometer. Laddning sker via CCS-kontakt, alternativt pantograf. Bussen har en centralmotor med 290 kW maxeffekt.
Turistbussar
Irizar har ännu inte hoppat på det batterielektriska tåget när det gäller turistbussar, även om företaget arbetar med en bränslecellsdriven långfärdsbuss. På mässan visar Irizar flera bussar ur sitt program av turist- och långfärdsbussar.
En av dessa är Irizar i6s Efficient som enligt företaget har blivit dess mest effektiva turistbuss någonsin. Förutom med bränsleceller kan i6S fås med drivlina för diesel, biodiesel, gas och hybrid.
På mässan visar Irizar även sin lyxturistare i8.
Lämna ett svar