Skånetrafiken planerar att gå vidare med ett nytt steg för SkåneFlex. Det är ett projekt med efterfrågestyrd trafik på landsbygden och i mindre tätorter som inleddes hösten 2024 i Svalöv, Sjöbo och Tomelilla. I den nya utvecklingsfasen av projektet ska man undersöka hur SkåneFlex kan integreras i Skånetrafikens övriga trafik. Ett utökat trafikområde för SkåneFlex ska också testas, likaså ett ändrat erbjudande till kunderna.
Hittills har SkåneFlex testats i cirka tretton månader. Under den tiden har omkring 2 000 personer gjort 40 000 resor med minibussarna i de områden som SkåneFlex trafikerar. Trafiken startade i Svalöv i september förra året och i Sjöbo och Tomelilla i oktober i fjol. Trafiken i Svalöv körs av Nobina, medan Bergkvara kör bussarna i Sjöbo och Tomelilla.
Vid årsskiftet går den nuvarande testperioden ut. Om politikerna ger grönt ljus vill Skånetrafiken fortsätta att gå vidare med en ny fas i projektet. Där ska man bygga på de erfarenheter man gjort under det första dryga året med SkåneFlex. Det handlar främst om att SkåneFlex ska bli en integrerad del av Skånetrafikens vanliga linjetrafik.
SkåneFlex ska alltså kopplas samman med den tidtabellsstyrda kollektivtrafiken för att kunna lämna eller hämta resenärer vid närbelägna knutpunkter. Det gäller gland annat att åstadkomma kostnadseffektiva lösningar. Det innebär att erbjudandet till kunderna ändras. Bland annat ökas dagens minimilängd för resor med SkåneFlex från en till två kilometer för att motsvara det som gäller i närtrafiken. Där krävs två kilometers avstånd till hållplats för en resa med närtrafik.
Det område som SkåneFlex trafikerar kommer att utökas inom de tre kommunerna Svalöv, Sjöbo och Tomelilla.
Projektet ska pågå i ungefär ett år. Totalkostnaden för projektet landar på 30 miljoner kronor.




Artiklar(RSS)
Lämna ett svar