
Efter att ha stått stilla sedan i påskas är trafiken på Saltsjöbanan i Storstockholm åter igång. Foto: Mikael Ullén/Region Stockholm.
”När vi tog över trafiken på Saltsjöbanan i Storstockholm var banan inte i trafikdugligt skick.” Det säger företaget Stockholms Spårvägar som sedan december 2024 har kört trafiken på banan – när det har varit möjligt. Banan har nämligen de senaste åren varit en följetong i kollektivtrafiken i Storstockholm. Än har trafiken gått, än har den stått stilla. Detsamma gäller ersättningsbussarna.
I helgen startade trafiken på Saltsjöbanan igen efter att ha stått stilla sedan i påskas. För säkerhets skull fortsätter de flesta ersättningsbussarna också att köra.
Stockholms Spårvägar som kör trafiken på Saltsöbanan är en del av det stora trafikföretaget Bergkvara. Företaget tog i december förra året över som operatör på fem lokalbanor i Stockholm. En av dessa är Saltsjöbanan. SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, har ansvaret för infrastrukturen. Då hade trafiken på banan varit inställd i nästan två år på grund av byggarbeten och renoveringar.
Sedan tog det mindre än två månader innan Stockholms Spårvägar tvingades att stoppa trafiken på banan. ”Banan var inte i trafikdugligt skick”, hävdar företaget.
Det som hade hänt var att SL under de två år trafiken var avstängd hade installerat ett nytt system för smörjning. 29 smörjapparater hade ersatts av sju och smörjfettet hade bytts ut mot ett annat.
Det gick inte bra. Systemet fungerade inte som det skulle. Det ledde till skador på tågen och avstängd trafik.
SL konstaterar själv att deras ”rutiner kring smörjningen inte har fungerat som de borde. Det har lett till felaktig hantering av smörjningen, både vad gäller smörjapparaterna och den manuella stödsmörjningen. De nya smörjapparaterna kan också ha varit placerade på ett sätt som inte har varit helt optimala utifrån hur smörjningen fördelas längs banan”, konstaterar SL.
Nu har nya smörjapparater installerats och även smörjmedlet har bytts ut. SL har där använt erfarenheter från Roslagsbanan där man också tvingats att byta smörjfett och skala upp kapaciteten på smörjsystemet.
Efter fem veckors testkörningar kunde så trafiken på Saltsjöbanan komma igång igen efter att ha stått stilla sedan i påsks. Och flertalet ersättningsbussar är kvar.
Såväl resenärer som SL och Stockholms Spårvägar hoppas nu att allt ska gå som smort framöver.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar