Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppsala: Klart för reklam på busshållplatser

Hundra busshållplatser i Uppsala ska få reklam på väderskydden. Det ska ge kollektivtrfiken minst sex miljoner om året. Foto: Region Uppsala.

Hundra busshållplatser i Uppsala ska få kommersiell reklam i väderskydden. Det ska ge kollektivtrafiken i Region Uppsala minst sex miljoner kronor om året. Efter en upphandling har regionen nu tecknat ett femårigt avtal med reklamföretaget JCDecaux som ska svara för försäljning och underhåll av reklamplatserna i väderskydden. Starten sker i februari nästa år.

– Genom att vi äger väderskydden själva och samtidigt samarbetar med en professionell reklamentreprenör får vi det bästa av två världar: långsiktig kontroll, hög kvalitet och ökade intäkter, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.

I reklamen är det inte tillåtet med reklam för alkohol och spel om pengar. Det är inte heller tillåtet med reklam för fossildrivna fordon.

– Det här är något som länge har efterfrågats av annonsörer. Konkurrensen är hård i digitala kanaler och det är lätt att ens budskap försvinner i mängden. Om man annonserar på väderskyddens ytor kan man vara säker på att synas för både resenärer och förbipasserande, säger Nikodemus Kyhlén, marknadschef, vid Trafik och samhälle, Region Uppsala.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)