
Hundra busshållplatser i Uppsala ska få reklam på väderskydden. Det ska ge kollektivtrfiken minst sex miljoner om året. Foto: Region Uppsala.
Hundra busshållplatser i Uppsala ska få kommersiell reklam i väderskydden. Det ska ge kollektivtrafiken i Region Uppsala minst sex miljoner kronor om året. Efter en upphandling har regionen nu tecknat ett femårigt avtal med reklamföretaget JCDecaux som ska svara för försäljning och underhåll av reklamplatserna i väderskydden. Starten sker i februari nästa år.
– Genom att vi äger väderskydden själva och samtidigt samarbetar med en professionell reklamentreprenör får vi det bästa av två världar: långsiktig kontroll, hög kvalitet och ökade intäkter, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.
I reklamen är det inte tillåtet med reklam för alkohol och spel om pengar. Det är inte heller tillåtet med reklam för fossildrivna fordon.
– Det här är något som länge har efterfrågats av annonsörer. Konkurrensen är hård i digitala kanaler och det är lätt att ens budskap försvinner i mängden. Om man annonserar på väderskyddens ytor kan man vara säker på att synas för både resenärer och förbipasserande, säger Nikodemus Kyhlén, marknadschef, vid Trafik och samhälle, Region Uppsala.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar