
SL avbryter den stora pendeltågsupphandlingen i Storstockholm. Endast ett anbud har kommit in. Foto: Ulo Maasing.
Den pågående upphandlingen av pendeltågstrafiken i Storstockholm avbryts. Det beslutade trafiknämnden i Region Stockholm på onsdagen. Anledningen till att upphandlingen avbryts är att SL bara har fått in ett enda anbud på trafiken. Det begränsar enligt SL möjligheterna att göra en jämförande bedömning och säkerställa bästa möjliga affärsmässiga villkor.
Politikerna i trafiknämnden har gett SL, det vill säga Trafikförvaltningen, i uppdrag att ta fram underlag för vidare beslut om den framtida pendeltågstrafiken.
Bakgrunden till upphandlingen är att SL tidigare sparkade MTR som operatör av pendeltågen sedan stora kvalitetsbrister präglat trafiken under lång tid.
Istället fick SJ ta över pendeltågen i mars förra året på ett nödavtal som löper till den 2 mars 2026 med möjlighet till förlängning i upp till två år.
I december drog sig SJ ur upphandlingen av pendeltågstrafiken och SJ-chefen Monica Lingegård motiverade beslutet på SJ:s intranät med att företagets analys av upphandlingsunderlaget ”visar att det är upp till operatören att hantera i stort sett samtliga risker och kostnaderna som dessa kan föra med sig”.
Men SJ var inte den enda tågoperatör som valde att inte lägga något bud på pendeltågstrafiken. Sammanlagt sex tågföretag anmälde sitt intresse för att delta i upphandlingen. Fem avstod från att bjuda.
SL har inte avslöjat namnet på det enda företag som har kommit in med anbud i upphandlingen. Däremot skriver SL i ett pressmeddelande att ”det nkomna anbudet har bedömts uppfylla ställda krav och vara ekonomiskt realistiskt. Samtidigt innebär avsaknaden av konkurrens att det inte är möjligt att göra en fullständig jämförelse av genomförbarhet och långsiktig stabilitet. Mot denna bakgrund har trafiknämnden beslutat att avbryta upphandlingen”.
SL ska nu ta fram ett underlag för vidare beslut om pendeltågstrafiken.
Det nödavtal som gäller idag för pendeltågstrafiken är dyrt för det även i övrigt ekonomiskt hårt pressade SL. Förra året ökade SL:s kostnader för pendeltågen med 35 procent eller totalt 1064 miljoner kronor, jämfört med 2023. Räknar man bort overhead- och kapitalkostnader blir ökningen 870 miljoner kronor.
Sundhetstecken ju att det bara är ett företag som lagt bud.
Det betyder att villkoren gör det omöjligt att bedriva verksamhet.
Så här ser det ju ut överallt i denna upphandlingshysteri.
Där företag räknar bort sig gång efter annan.
Måste väl i rimlighetens namn räkna med marginaler.
Eller?