Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvobussar och bränslecellsbuss hos MCV på Busworld

Hemlighetsfullt. Volvo Bussars egyptiska partner MCV kommer på Busworld att premiärvisa en ny bränslecellsbuss. Bild: MCV,

Årets upplaga av Busworld i Bryssel kommer att bli späckad med nyheter. Volvo Bussars egyptiska partner MCV, som nyligen utanför Kairo invigde en ny fabrik för produktion av Volvos elektriska stads- och regionbussar, kommer i sin monter på mässan att presentera både Volvobussar och en helt ny bränslecellsbuss.

Förutom att vara påbyggare åt Volvo och andra busstillverkare tillverkar MCV också bussar under eget varumärke, i Europa bland annat för den tyska marknaden.

Företaget kommer i sin monter att visa fem bussar. Av dessa är två elbussar byggda på chassier från Volvo – en av dessa blir med all sannolikhet en Volvo 7900 electric som har beställts i femton exemplar av det stora belgiska trafikföretaget De Lijn. I samband med invigningen av MCV:s nya fabrik utanför Kairo för produktion av Volvos elbussar för region- och stadstrafik visade företagen en av bussarna för De Lijn.

En Volvo 7900 electric som belgiska De Lijn har beställt, klar för leverans från MCV:s nya fabrik utanför Kairo. Foto: Ulo Maasing.

MCV kommer på mässan också att ha världspremiär för en ny bränslecellsdriven lågentrébuss, i första hand tänkt för regiontrafik. Några närmare detaljer om nykomlingen har ännu inte avslöjats av MCV.

Redan i våras blev MCV:s planer på bränslecellsbussar kända i samband med att företaget då beställde 50 bränsleceller från kanadensiska Ballard som är en av de globalt ledande leverantörerna av bränslecellsteknik. Bränslecellerna från Ballard ska användas i bussar för den europeiska marknaden.

Marknaden för eldrivna regionbussar hettar just nu till ordentligt med allt fler leverantörer som ger sig in i fighten. Enligt flera analytiker handlar regionbussmarknaden i Europa nämligen om 8 000 – 9 000 nya bussar årligen.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)