Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk turistbuss från Volvo och Carrus

Volvo Bussar lanserar nu en eldriven turistbuss, byggd på en ny version av företagets chassi BZR. De första busarna är redan tillverkade hos Carrus Delta i Finland. Bild: Volvo Bussar.

Ett helt nytt elektriskt turistbusschassi lanseras nu av Volvo Bussar. De första bussarna på det nya chassit är redan klara hos Carrus Delta i Finland och avsedda för de nordiska marknaderna och Beneluxländerna. Batterikapaciteten är upp till 700 kWh och räckvidden på en laddning upp till 700 kilometer. Och miljözoner kommer inte att vara något hinder för de eldrivna turistbussarna.

Med det nya chassit får bussföretag en möjlighet att köra även långa resor med eldrift – räckvidden är mer än tillräcklig för att matcha kör- och vilotidsregler för bussförare så att bussen kan laddas när föraren har sin lagstadgade paus.

När Volvo nu lanserar sitt batterielektriska turistbusschassi innebär innebär det också att kartan för eldrivna långfärdsbussar håller på att ritas om. Hittills har endast några kinesiska busstillverkare erbjudit eldrivna långfärdsbussar i Europa. I Sverige finns endast en sådan buss. Tidigare i år presenterade MAN sin turistbuss Lion´s Coach i en eldriven version som man ska presentera på Busworld i oktober. Och nu kommer Volvo.

Det nya chassit kompletterar det nya elbusschassi som Volvo Bussar lanserade förra året, BZR, som nu också finns i två- och treaxligt utförande för turist- och långfärdsbussar. Och de första bussarna är redan klara med karosser från Volvos etablerade finska samarbetspartner Carrus Delta. De ska levereras till kunder i Norden och Beneluxländerna. Volvo har dock inte avslöjat namnet på de första kunderna.

Förarplatsen på Volvos nya elturistbuss, tillverkad hos Carrus Delta. Bild: Volvo.

Av de bilder som Volvo Bussar har släppt handlar det i praktiken om en utveckling av den kaross som Carrus Delta producerar för Volvo 9700 Classic.

Bussen kan fås med fyra till åtta batteripaket på sammanlagt upp till 720 kWh. Det nya turistbusschassit kan fås för antingen CCS-laddning upp till 250 kW eller pantografladdning på 450 kW.

Volvo BZR electric coach/Carrus Delta. Bild: Volvo.

Räckvidden på en laddning är upp till 700 kilometer, mätt enligt testcykeln SORT 3.

Eftersom chassit, BZR electric coach, är modulärt uppbyggt kan det användas för turistbussar på 9,5 – 14,9 meters längd, beroende på val av kaross. Chassit är också utrustat med den senaste generationen av Volvo Bussars aktiva säkerhetssystem.

Chassit finns i både två- och treaxligt utförande. Bild: Volvo.

– Vårt nya elbusschassi handlar om mer än enbart ökad räckvidd. Det öppnar för nya linjer och ger bussföretag möjligheter till en mångsidig användning av fordonen, säger Anna Westerberg, vd för Volvo Bussar.

Förutom Carrus Delta kommer chassit i framtiden också att kunna fås med kaross från andra samarbetspartners till Volvo, beroende på marknad och kundönskemål.

Volvo Bussar framhåller att man i och med lanseringen av det nya, elektriska turistbusschassit nu erbjuder elbussar för alla typer av trafik: stadstrafik, regiontrafik, långfärdstrafik samt turist- och beställningstrafik.

Den elektriska turistbuss som spanska Castrosua premiärvisar på Busworld och som vi tidigare rapporterat om är dock inte byggd på det nya, specifika turistbusschassit utan på det ”vanliga” BZR-chassit.

– Med vårt BZR elbusschassi visar vi hur elektrifiering kan vara mer än att minska utsläpp av avgaser. Med ansvarsfullt framställt material och en produkt som är byggd för att hålla minskar vi de negativa avtrycken under bussens livscykel. Och vi gör det samtidigt som vi levererar komfort, effektivitet och hög säkerhetsstandard, säger Anna Westerberg.

Carrus Delta producerar den nya elbussen i tre längder, samtliga treaxliga och 13,3, 14,0 eller 14,9 meter långa samt med Volvos tvåväxlade, automatiserade växellåda och med litium-jonbatterier på upp till 720 kWh batterikapacitet. Laddning sker via CCS-kontakt med en effekt på 250 kW. Bussen är utrustad med alla Volvos säkerhetssystem och system för förarstöd.

Fakta om Volvo BZR Electric turistbusschassi:

Längd: 9,5 – 14,9 meter, beroende på kaross
Axlar: 4×2 eller 6×2
Högsta bruttovikt: 27 200 kg
Effekt: 200 eller 500 kW
Batterikapacitet: 360 – 720 kWh
Räckvidd enl SORT 3: upp till 700 km

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)