Regeringen beslutade på torsdagen att gå vidare med sitt förslag om ett nytt system för resegarantier. Förslaget presenterades i somras och möttes först med försiktigt positiva reaktioner från Sveriges Bussföretag och andra organisationer i resebranschen. Men senare riktade organisationerna stark kritik mot förslaget.
Dagens resegarantisystem bygger på att varje enskilt reseföretag ordnar en individuell resegaranti för sina resenärer. Garantin ska täcka bland annat återbetalningskrav från kunderna om reseföretaget går i konkurs.
Men om en resa blir inställd av andra skäl, exempelvis pandemi, askmoln eller bränder och researrangören sedan går i konkurs gäller inte resegarantin och kunderna får inga pengar tillbaka. Det ska de få enligt regeringens förslag. Där föreslås en kollektiv resegarantifond. Företag som arrangerar paketresor ska betala in en avgift till fonden. Avgiften ska vara 0,6 procent av priset på paketresan. Allt eftersom fonden byggs upp minskar de individuella resegarantierna från researrangörerna.
Denna första etapp ska inledas den 1 april nästa år.
Först när fonden väl är fullt finansierad och uppgår till 1,5 miljarder kronor ska resegarantin utvidgas och konsumenterna få ersättning även när en resa blir inställd av andra skäl än en konkurs.
Kritik
Det är just uppbyggnaden av fonden som tidigare har fått stark kritik från Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, Didrik von Seth, Svenska Resebranschföreningen och Jonas Siljhammar från Visita.
De har under hela den tid som lagförslaget arbetats fram framfört att det är mycket viktigt med statliga garantier under den tid som fonden byggs upp. Utan statliga garantier riskerar hela grunden för det nya systemet att rasa samman direkt, har de tre branschföreträdarna varnat.
Regeringen har ännu inte offentliggjort sin proposition om resegarantierna utan hittills nöjt sig med ett pressmeddelande. Propositionen blir offentlig först när den har lagts på riksdagens bord. Branschföreträdare som Bussmagasinet kontaktat avböjer att kommentera regeringens förslag innan propositionen har blivit offentlig.
Regeringens förslag innebär att resegarantin också ska gälla vouchers, värdebevis, som resenären har fått istället för en återbetalning i pengar och arrangören därefter går i konkurs.
– Kunderna ska rimligen vara ekonomiskt skyddade även om resebolaget går i konkurs en period efter att resan bokats. Vi har sett exempel där människors drömresa förvandlas till en mardröm, exempelvis under pandemin, där en del kunder inte fick tillbaka några pengar alls efter researrangörens konkurs. Med den här modellen kan fler kunder få rätt till återbetalning, säger civilminister Erik Slottner (KD).





Artiklar(RSS)
Lämna ett svar