Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fyra bjöd på Trelleborg

Prisskillnaden mellan högsta och lägsta anbud var avsevärd i Skånetrafikens upphandling av stads- och regionbusstrafiken i Trelleborg. Foto: Skånetrafiken/Lars Dareberg.

Fyra trafikföretag bjöd på Skånetrafikens upphandling av stads- och regionbusstrafiken i Trelleborg, som vi nyligen rapporterat om. Upphandlingen vanns av den nuvarande operatören Bergkvara. Prisskillnaden mellan lägsta och högsta anbud var avsevärd.

Totalt lämnade sju företag in anbudsansökan. De fyra företag som bjöd på trafiken var Bergkvara, Keolis, Nobina och Transdev. Vy Buss, VR och Go-Ahead avstod från att lämna in anbud.

Vid utvärderingen av anbuden har Skånetrafiken utgått från respektive företags anbudspris. Därefter har man utvärderat anbuden efter tre kvaitetskriterier: Kundnöjdhet, Punktlighet och utförd trafik samt Trafiklösning. På var och en av de tre punkterna har trafikföretagen fått ett visst antal poäng. Poängen har sedan räknats om till ett prisavdrag som sedan anbudspriset har reducerats med.

På det sättet har Skånetrafiken räknat ut respektive företags utvärderingspris, alltså det för Skånetrafiken förmånligast priset. när det gäller kriterierna Kundnöjdhet och Trafiklösning fick Bergkvara högst poäng. I övrigt bedömdes anbuden vara likvärdiga.

Anbudspriset, det pris/år som företagen bjöd i upphandlingen var:

Bergkvara: 173 830 521 kr
Keolis: 224 689 626 kr
Nobina: 190 706 779 kr
Transdev: 236 775 478 kr

Utvärderingspriset/år, efter kvalitetsavdrag blev:

Bergkvara: 135 830 521 kr
Keolis: 193 689 626 kr
Nobina: 159 706 779 kr
Transdev: 205 775 478 kr

Avtalsspärr gäller till och med den 24 november.

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Hur kan man utvärdera framtida kundnöjdhet, punktlighet och utförd trafik?

  2. Det är det som Skånetrafiken mörkar.
    Ingen kan förutse framtiden.
    Det är avstängningar av gator och ombyggnationer.
    Då blir bussarna sena och måste betala vite för något som kommunen ställer till.
    Skulle det bli en kortare inledning så kommer bussarna fram fortare. Då blir det viten även där. Ja man får ju inte komma tidigare än 1 minut till slutstationen. Ej heller mer än 3 min försent. Då blir det — vite

    Men med lägsta pris får man inte automatiskt punktlighet och kundnöjdhet.

    Priset får förarna betala med lägre reglertid och sämre tjänster. Det måste även tas in fler nyutbildade förare som arbetsförmedlingen betalar 80% av lönen för.

    Det hela är ett race mot botten där alla är förlorare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)