Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tag Archive for ‘Kommunal’

Mer trafik ska ge färre delade tjänster för bussförare

Länstrafiken i Örebro planerar att i kommande upphandlingar lägga in mer trafik och på det sättet minska antalet delade turer för bussförare. Närmast på tur står en upphandling i södra Närke nästa år. Det rapporterar Sveriges Radio P4 Örebro.

Hot och våld mot bussförare varannan dag

Nästan varannan dag utsätts en bussförare i Sverige för hot eller våld, enligt en undersökning som tidningen Kommunalarbetaren har gjort. Antalet fall som anmäls till Arbetsmiljöverket var i fjol nästan dubbelt så stort som fem år tidigare, 2008. Av siffrorna framgår det dock inte om anmälningarna speglar en verklig ökning av hot och våld mot bussförare, eller om benägenheten att anmäla utsatta situationer har ökat och i så fall hur mycket.

”Många fel av facket – kvalitet och service har blivit bättre av upphandlingar”

Ordförandena för fackförbunden Kommunal och Seko har fel på en rad punkter när de kritiserar upphandlingarna av kollektivtrafik. Visst finns det brister i upphandlingarna, men samtidigt har de resulterat i bättre kvalitet och service för resenärerna och lägre kostnader för skattebetalarna. Det skriver Peter Jeppsson, vd för Sveriges Bussföretag och Jonas Milton, vd för Almega i en debattartikel i Svenska Dagbladet på fredagen.

”Myndigheter hopplöst dåliga på ansvar vid upphandlingar”

De svenska myndigheterna är hopplöst dåliga på att ta sitt ansvar i samband med upphandlingar av kollektivtrafik. Det skriver ordförandena för de två stora fackförbunden Kommunal och Seko i en debattartikel i Svenska Dagbladet på måndagen. ”Inom busstrafiken har det närmast blivit legio med ett upphandlingskaos vid varje kontrakts utgång,”, skriver Janne Rudén, Seko och Annelie Nordström, Kommunal i artikeln. Där pekar man bland annat ut Dalatrafiks senaste upphandling som ett exempel.

Arbetstidsbråk i norr

Fackförbundet Kommunal och Falcks Omnibus i Gällivare har hamnat i tvist om bussförarnas arbetstider. Kommunal har reagerat på uppgifter om att vissa förare ska ha arbetat upp till 400 eller 500 övertidstimmar, vilkt är i strid med avtalet. Men ingen av parterna vill idag kategoriskt slå fast om det har förekommit några fel.

Veoliakritik mot kontantstopp

Det kontantstopp som infördes på bussarna i Västernorrland i onsdags får ny hård kritik från Veolia Transport. Det var Kommunal som la skyddsstopp för kontanthantering i hela länet till följd av ett rån som skedde ombord på en buss i Sundsvall den 6 februari. Veolia anser att det inte finns någon hotbild i kollektivtrafiken utanför Sundsvalls tätort.

Bussförarseger i sociala medier

Fackförbundet Kommunal vann till stor del opinionen för sin bussförarstrejk i de sociala medierna, samtidigt som motparten Bussarbetsgivarna knappt syntes i dessa medier. Det visar en rapport från TNS Sifo, skriver tidningen Resumé. Enligt rapporten spelade de sociala medierna en avgörande roll för att vinna opinionen för bussförarnas sak.

Kommunal semesterkritiska till Nobina

Fackförbundet Kommunal och Sveriges största bussoperatör, Nobina har hamnat i strid om Nobinamedarbetarnas semestrar, skriver tidningen Kommunalarbetaren. Enligt tidningen kräver Nobina att anställda som arbetar helg tar ut två dagars extra semester om de vill ha fyra veckor ledigt. Kommunal anser att det är ett avtalsbrott och förbereder nu att gå till central förhandling.

Busstrejken underminerar den svenska modellen

Om Kommunal hade varit villligt att förhandla från start hade hundratusentals människor sluppit att drabbas av busstrejken. Det avtal som strejken slutligen ledde fram till innebär lön och anställningsvillkor som ligger på samma nivå som medlarnas bud innan strejken bröt ut. Därför är det obegripligt att Kommunal beskriver avtalet som en seger. Den viktigaste förklaringen till att det blev strejk verkar vara att Kommunal behöver visa sina medlemmar att man är en stor och stark organisation som ”tar fajten”, skriver Bussarbetsgivarnas och TransportGruppens vd Peter Jeppsson i en debattartikel.

Busstrejken slut – avtal klart mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna

Busstrejken är slut. På torsdagskvällen kom fackförbundet Kommunal och Bussarbetsgivarna överens om ett nytt avtal. ”En stor seger för de anställda i en utsatt bransch”, säger Kommunals ordförande Annelie Nordström. Busstrafiken kommer nu att successivt återgå till det normala.

© 2026 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)