Busstrejken är slut. På torsdagskvällen kom fackförbundet Kommunal och Bussarbetsgivarna överens om ett nytt avtal. ”En stor seger för de anställda i en utsatt bransch”, säger Kommunals ordförande Annelie Nordström. Busstrafiken kommer nu att successivt återgå till det normala.
Det nya avtalet löper över drygt tre år och ligger på märket, det vill säga löneökningar på samma nivå som för övriga avtalsområden. Det nya avtalet innehåller inslag av ökad dialog i samband med upphandlingar i syfte att minska de anställdas oro för anställningstryggheten, uppger Bussarbetsgivarna.
Eftersom avtalet undertecknades av parterna under torsdagskvällen är det ännu inte helt klart när all trafik går enligt tidtabell, men större delen av den trafik som varit uttagen i strejk kommer att börja rulla under morgondagen.
– Framförallt är jag glad över att trafiken nu kan komma igång igen. Vi har tagit ett stort ansvar under hela konflikten och är nöjda med att nu ha tecknat ett avtal som ekonomiskt ligger i nivå med andra överenskommelser i årets avtalsrörelse, säger Peter Jeppsson, vd för Bussarbetsgivarna och TransportGruppen.
Det nya avtalet innebär bland annat att en nämnd för entreprenörsbyten kommer att inrättas. Det innebär att representanter från centralt håll kommer att följa hur företagen sköter personalfrågorna vid entreprenörsbyten och vilka effekter de nya avtalsregleringarna får.
Enligt Kommunal innebär det nya avtalet avtalsregleringar som skapar ordning och reda för personalen vid entreprenörsbyte, ökat inflytande på schemaläggning, förbättringar av reglerna kring matraster, och lägstalön för de yrkesgrupper som inte redan har det.
– Kollektivavtalsregleringarna skapar en tryggare arbetsmarknad för anställda inom trafiken och vi har därmed vunnit framgångar i de avgörande villkorsfrågor som vi gick i konflikt på. Det är en stor seger för anställda i en utsatt bransch. Den nämnd som nu inrättas ger ordning och reda, säger Kommunals ordförande Annelie Nordström.
Kommunal konstaterar att branschen idag domineras av ett fåtal stora utländska företag som man menar med allt lägre priser tävlar med varandra om att få leverera trafik.
– Det är tydligt att de stora bolagens låga anbud i upphandlingar har inneburit en prispress som drabbar hela bussbranschens utvecklingskraft. Därför är nämnden för entreprenörsbyten en viktig del i det nya avtalet med Bussarbetsgivaren,” heter det i ett pressmeddelande från Kommunal.
De viktigaste punkterna i avtalet är enligt Kommunal:
• Avtalsregleringar som skapar ordning och reda för personalen vid entreprenörsbyten.
• Lägstalön införs för yrkesgrupper som inte har det
• Medarbetarnas inflytande över schemaläggningen ökar, vilket möjliggör bättre arbetstider och att man kan få den dygnsvila man behöver
• Korta matraster får inte längre vara regel och ständigt återkommande
• Föräldraförsäkring som alla andra
• Lönen höjs med 1732 kronor under avtalsperioden 1 juni 2013 – 30 september 2016
– Vi har sett att bussförare förväntas vara maskiner. Ett ökat inflytande över arbetstiderna ger scheman för människor istället. Villkoren för trafikanställda är avgörande för passagerarnas säkerhet, de anställdas arbetsmiljö och de framtida rekryteringsmöjligheterna för branschen, säger Annelie Nordström, Kommunal.
– Det känns också bra att vi nått en överenskommelse för att minska oron vid upphandlingar samtidigt som vi har tryggat den fria anställningsrätten. Vi har nu ett avtal som båda parter accepterar och som skapar långsiktiga förutsättningar för bussbranschen att växa och utvecklas, säger Peter Jeppsson, Bussarbetsgivarna.
Lämna ett svar