Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på elbussar i Eskilstuna

Buss som gett mersmak. Efter ett halvårs pilotprojekt med två elbussar från BYD ska Eskilstuna satsa på ytterligare tio sådana bussar. Foto: Eskilstuna kommun.

Buss som gett mersmak. Efter ett halvårs pilotprojekt med två elbussar från BYD ska Eskilstuna satsa på ytterligare tio sådana bussar. Foto: Eskilstuna kommun.

Efter ett halvårs pilotförsök med två batteribussar har man i Eskilstuna bestämt sig för att göra en storsatsning på elbussar i tätortstrafiken. Eskilstuna kommun, Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet och operatören Transdev har bestämt sig för en satsning på ytterligare tio elbussar i kollektivtrafiken. Därmed blir Eskilstuna en av de ledande städerna i Sverige när det gäller elbussar. Med de två elbussar man redan har i trafik kommer Eskilstuna från mitten av nästa år att ha tolv batteribussar i trafik.

Resultaten efter den pilot med två elbussar som rullat i Eskilstuna under cirka ett halvt år är så lyckade att kommunen, Trandev och Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet nu väljer att gå vidare och köpa in ytterligare tio elbussar. Det blir samma typ av elbussar som man idag har i trafik, alltså kinesiska BYD K9 (BYD = Build Your Dreams).

De nya bussarna beräknas att tas i trafik under mitten av 2017.

– Det är riktigt kul att politikerna har fattat det här beslutet så att vi nu kan satsa mer storskaligt på elbussar. Elbussarna är inte bara ett klimatvänligt alternativ. De minskar också bullret och därmed får vi trevligare gatumiljö och tystare boenden i stan, säger Anna Bergfors Fall chef på trafikavdelningen, Eskilstuna kommun.

De aktuella bussarna laddas nattetid i depå. Bussarna tar cirka tre – fem timmar att ladda och går  att köra upp till 30 mil på en laddning. För busstrafiken använder Transdev förnybar el.

– Fördelen med bussar som laddas en gång per dygn jämfört med bussar som snabbladdas längs med linjen, är att de inte kräver någon stor och kostsam infrastruktur. Det innebär också att det inte blir några ingrepp i stadsmiljön, framhåller Bengt Karlsson, affärschef  för Transdev i Eskilstuna.

Han vill också lyfta fram andra fördelar.

– Elbussarna är inte bara fria från utsläpp, de ger passagerarna och våra förare en tystare miljö ombord på bussen. Våra chaufförer som kört elbussarna under piloten har bara gott att säga och bussarna har fungerat mycket bra i både vinterkyla och sommarvärme.

Elbussarna är ett resultat av trepartsamarbetet mellan Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet, Transdev och Eskilstuna kommun som gemensamt verkar för en modern och hållbar kollektivtrafik i kommunen.

– Det är spännande att det här sker i Sörmland, det innebär att Eskilstuna blir bland de ledande kommunerna både i Sverige och i Europa för elbussar. Vi är med i den här satsningen för att vi tror på elbussar i stadstrafiken och de viktiga erfarenheter som görs i Eskilstuna kan kanske snabbt spridas till övriga delar av länet, säger Oskar Jonsson, ansvarig för strategisk utveckling, Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet.

De bussar från BYD som man har valt för Eskilstuna har kapacitet för 70 personer, varav 29 sittande samt plats för barnvagnar och rullstol.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Elbussar har utsläpp. Det uppstår partiklar (PM10) när bussdäcken sliter på asfalten. På vintern när man sandar vägarna och bussarna kanske har dubbdäck så ökar det här slitaget rejält. Ofta läser man att elbussar inte har utsläpp, men det är lögn. Hoppas media kan skriva sanningar istället.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)