Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarfel bakom busskatastrof

Förarfel orsakade den svåra bussolyckan i Tyskland tidigare i sommar.

Förarfel orsakade den svåra bussolyckan i Tyskland tidigare i sommar.

Den svåra bussolyckan i Tyskland den 3 juli orsakades av en tillfällig och oförklarlig bristande uppmärksamhet från bussförarens sida. Det framgår av polisens förundersökning av olyckan. Vid olyckan, som inträffade på motorväg A9 nära Münchberg i Bayern, omkom 18 personer när en turistbuss körde in i en stillastående lastbil och fattade eld.

Vägarbeten, och att tre körfält förenades i två, gjorde att trafiken innan olycksplatsen saktade in. Både bussen och den lastbil som var inblandad i olyckan hade under en tid kört i höger körfält. Lastbilsföraren hade gradvis minskat sin hastighet från cirka 80 km/tim till 28 km/tim i en helt normal inbromsning till följd av de köer som bildats i samband med vägarbetena och att antalet körfält minskats.

Bussen körde in i lastbilens släp till följd av ouppmärksamhet från bussföraren. Bussens hastighet var då 60 – 70 km/tim. I sista stund försökte bussföraren avvärja olyckan genom att köra ut mot vägrenen och förmodligen också bromsa.

Undanmanövern lyckades dock inte utan bussen körde in i lastbilssläpet. Själva kollisionsytan var dock liten – bara 60 centimeter av bussens främre vänstra frontparti körde in i fordonet framför. Bussen, en tre år gammal VDL Futura FHD2, var i gott skick.

Följderna av olyckan blev ödesdigra. Frontpartiet med förarplatsen trycktes cirka 1,5 – 2 meter bakåt. I det här utrymmet finns bland annat tryckluftstank, batteri och ytterligare en tank. Vid kollisionen utlöstes kortslutningar i elsystemet och extremt heta gnistor och ljusbågar. Samtidigt brast den extra bränsletanken, finfördelat bränsle sprutade ut och antändes omedelbart av gnistor och ljusbågar. Det hela förvärrades av utströmmande tryckluft från den sönderslitna tryckluftstanken. Rök och brand spred sig snabbt in i bussen från det sönderslitna, vänstra frontpartiet. Hela bussen blev därmed snabbt övertänd.

Den 55-årige bussföraren satt hela tiden allvarligt skadad och fastklämd på förarplatsen. Den 43-årige andreföraren lyckades öppna den främre dörren men att evakuera bussen den vägen var mycket svårt eftersom gången fram till dörren blockerades av skador som uppkommit vid kollisionen. Några passagerare lyckades ta sig ut genom bakdörren, andra genom sidofönster. Totalt lyckades 30 personer ta sig ut från bussen, några av dem med allvarliga skador.

Föraren och 17 passagerare omkom. Samtliga var i åldern 55 – 81 år och förlorade medvetandet efter en kort stund på grund av den tunga röken.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)