Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvohybrider till Australien och Danmark

Koldings borgmästare Jørn Pedersen inviger de nya hybridbussarna i staden. Foto: Volvo Bussar/Edward Jobson.

Volvo, som av många experter anses som världsledande när det gäller hybridbussar, har fortsatta internationella framgångar för tekniken. Nu har den danska staden Kolding satt sina tre första hybridbussar av modell Volvo 7900 i trafik. I mars kommer också den australiensiska staden Perth att trafikeras av hybridbussar från Volvo.

I Sverige finns hybridbussar än så länge endast i trafik i Göteborg samt som flygplatsbussar hos Swedavia på Arlanda.

I Sverige finns hybridbussar än så länge endast i trafik i Göteborg samt som flygplatsbussar hos Swedavia på Arlanda.

Jämfört med gasbussar har de nya hybridbussarna i Kolding 50 procent lägre bränsleförbrukning och motsvarande mindre miljöpåverkan.

Även bullernivåerna är avsevärt lägre, uppger Volvo Bussars miljöchef Edward Jobson.

I Sverige finns hybridbussar i trafik på Arlanda flygplats och i Göteborg. Foto: Volvo Bussar/Edward Jobson.

Kolding, som ligger på Jylland, har ca 60 000 invånare och är den tredje staden i Danmark som trafikeras med hybridbussar.  Tide Bus Danmark tog i somras över kollektivtrafiken i staden, Kolding Bybusser.

Företaget är helägt dotterbolag till norska Tide ASA, ett av storföretagen i norsk persontrafik.

De första hybridbussarna från Volvo i Australien och Stilla Havsregionen debuterade på fredagen i Perth i delstaten Western Australia. Det var delstatens kommunikationsministr Troy Buswell (passande efternamn på en kommunikationsminister) som invigde den första hybridbussen hos Volvoåterförsäljaren i Perth.

I mars ska Perths innerstad börja trafikeras av hybridbussar av modell Volvo B5RH. Bussen byggs på Volvos stadsbusschassi B7RLE som monteras i Australien. Karosseringen görs av australiensiska Volgren.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)