Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hybriderna rusar fram – 70 procents bränslebesparing i sikte

En hybridbuss från Alexander Dennis i trafik för Lothian Buses i Edinburgh. Foto: Ulo Maasing.

Medan det fortfarande är trögt i portgången för hybridbussar i Sverige rusar hybriderna fram i Storbritannien. Den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis (ADL) rapporterar att man för närvarande har order på 125 dubbeldäckade hybridbussar. Enligt tillverkaren gör nya tekniklösningar att bussarna sparar upp till drygt 40 procent bränsle jämfört med motsvarande dieselbussar.

Bussarna ska sättas i trafik hos olika operatörer i Manchester, Yorkshire och London.

Samtliga bussar är av företagets modell Enviro400.

Den teknik som de aktuella bussarna har är av ADL döpt till Arrive-and-Go. Dieselmotorn stängs av när bussen saktar in och kör långsammare än 6 kilometer i timmen för att inte gå igång igen förrän hastigheten är uppe i 11 kilometer i timmen. Under tiden kör bussen helt elektriskt, utan några emissioner och därtill mycket tyst.

Fältprov som har genomförts under en längre tidsperiod i Birmingham, London och Manchester visar enligt ADL att tekniken ökar bränslebesparingen med ytterligare sex procent utöver den besparing på 30 – 35 procent som den förra generationen hybridbussar har. Koldioxidutsläppen minskar i motsvarande grad.

Enligt Alexander Dennis har man som mål att i nästa utvecklingsfas kunna nå 70 procents eldrift, alltså att bussarna körs elektriskt och tyst på 70 procent av sträckan. ADL kallar det för ”Virtual Electric”, ”Nästan elektriskt”.

– Men det ska ske med en buss som verkligen återvinner energi, utan att behöva laddas med jämna mellanrum eller via en kabel på natten, säger Bill Simpson i ADL:s företagsledning.

ADL och företagets tekniska samarbetspartner BAE hävdar att steget från ”Arrive-and-Go” till ”Virtual Electric” inte kräver någon ombyggnad av själva fordonen utan endast en uppgradering av den mjukvara som styr när bussen går på el respektive diesel.

Ett pilotprojekt med bussar som nästan är elbussar kommer att starta inom 12 – 15 månader i samarbete mellan ADL, BAE, batteritillverkaren Axeon och Strathclyde University.

ADL är den största brittiskägda busstillverkaren och har ca 2100 anställda.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)